Kemi

Hvilke pKs-værdier skal jeg regne ud fra?

22. januar 2019 af statuen - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle, 

Jeg har 2 spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe mig med. 

1. Jeg skal beregne pH i en 0,10 M dinatriumhydrogenphosfat opløsning. Phosforsyre har pKa-værdierne 2,15, 7,21 og 12,3. Jeg ved, at jeg skal bruge amfolyt-formlen: 1/2*(pKs1+pKs2), men hvordan ved jeg hvilke af de tre pKs-værdier, jeg skal bruge? Det kræver, at man opstiller en reaktionsligning, ikke sandt? Eller er der en nemmere måde, at gennemskue det på? 

2. Jeg skal beregne pH i en opløsning; 250 ml. af en 0,200 M opløsning af dinatriummalonat tilsættes 250 ml. 0.050  HCl. Jeg ved, det er en buffer og jeg skal bruge formlen: pH=pks+log(B/S). Men hvordan ved jeg, at jeg skal bruge malonssyres 2. syrekonstant og ikke den første? Kan jeg vide det, uden at lave en reaktionsligning? 

Mvh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar 2019 af janhaa

1. 

HPO_4^{2-}

her bruker du pKa2 og pKa3 (svak syre/svak base):

pH = 9,76


Svar #2
22. januar 2019 af statuen

Hvordan ved jeg, at det er pKa2 og pKa3, jeg skal bruge og ikke 1 og 2?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. januar 2019 af janhaa

2. ja, pga svak syre (weak acid)

diNa... dvs færre H-atomer


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. januar 2019 af janhaa

#2

Hvordan ved jeg, at det er pKa2 og pKa3, jeg skal bruge og ikke 1 og 2?

pga diNa... færre H-atomer, hvis:

natrium-dihydrogenphosfat, så:

pKa1 og pKa2

altså flere H-atomer (def syre/acid).


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. januar 2019 af mathon

Den korresponderende syre til basen dimalonat

                                                                                  \small ^-OOC-CH_2-COO^-

er
                                                                                  \small ^-OOC-CH_2-COOH\qquad\textup{med syrekonstanten }k_2
                    


Svar #6
22. januar 2019 af statuen

Tak (!) for svar. Det giver mening langt hen ad vejen. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvornår man skal bruge hvilke værdier.

Eksempler:

1. "En citratbuffer fremstilles ved at blande 0,050 mol natriumdihydrogencitrat (NaH2ci) og 0,080 mol dinatriumhydrogencitrat (Na2Hci) i 2 L. vand. Beregn pH i opløsningen." Her har vi både en diNa og diH, så hvordan ved jeg, at det er citronsyres 2. syrekonstant på 4,76, jeg skal bruge?

2. "Beregn pH i en vandig opløsning af 0,2 M natriumhydrogenmalonat". Hvordan ved jeg at det er en amfolyt? Ligger det i navnet, således at hvis der havde stået diNa eller diH, havde det IKKE været en amfolyt? Det kræver vel, at man skriver et reaktionsskema, eller? Kan se i facit at det ville se således ud: 2Hmal-    ->   H2mal + mal2-, men det ville jeg ikke selv være nået frem til, så håber man kan se det i selve formlen? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. januar 2019 af mathon

1. "En citratbuffer fremstilles ved at blande 0,050 mol natriumdihydrogencitrat (NaH2ci) og 0,080 mol dinatriumhydrogencitrat (Na2Hci) i 2 L. vand. Beregn pH i opløsningen." Her har vi både en diNa og diH, så hvordan ved jeg, at det er citronsyres 2. syrekonstant på 4,76, jeg skal bruge?

Citronsyre er triprot:

                      

Den korresponderende syre til basen (ampholytten) hydrogencitrat er dihydrogencitrat med pKs = pKs2


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. januar 2019 af mathon

2. "Beregn pH i en vandig opløsning af 0,2 M natriumhydrogenmalonat". Hvordan ved jeg at det er en amfolyt? Ligger det i navnet, således at hvis der havde stået diNa eller diH, havde det IKKE været en amfolyt? Det kræver vel, at man skriver et reaktionsskema, eller? Kan se i facit at det ville se således ud: 2Hmal-    ->   H2mal + mal2-, men det ville jeg ikke selv være nået frem til, så håber man kan se det i selve formlen? 

Malonsyre er diprot. 

Den korresponderende syre til basen dimalonat

                                                                                  \small ^-OOC-CH_2-COO^-

er           
                                                                                     \small \small ^-OOC-CH_2-COOH
                                                                                        \small \textup{med }pK_s=pK_2


Skriv et svar til: Hvilke pKs-værdier skal jeg regne ud fra?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.