Matematik

Sandsynlighed

23. januar 2019 af turbotorben (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har brug for hjælp til denne opgave. Jeg kan ikke huske om der skal bruges bionomal- eller normalfordeling. (Jeg bruger GeoGebra)

Opgave 12A

En virksomhed kontrollerer den daglige produktion af en varer ved at foretage regelmæssige stikprøver. Erfaringen viser, at andelen af defekte varer udgør 5%.

a) Bestem det forventede antal defekte varer i en stikprøve på 1500 tilfældigt udvalgte varer.

b) Bestem sandsynligheden for, at der er højst 65 defekte varer i en stikprøve på 1500 tilfældigt udvalgte varer.

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. januar 2019 af peter lind

I princippet er det en binomialfordelingen, da der kun er to muligheder med en given sandsynlighed for hver. Du kan dog bruge normalfordelingen med samme sandsynlighed og varians som en god tilnærmelse

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. januar 2019 af AMelev

I pricippet er det en binomialfordeling.
X = antal defekte X~b(1500,5%)

Når n (stikprøvens størrelse) er meget stor, kan binomialfordelingen med rimelighed approximeres til en normalfordeling N(μ,σ), hvor μ = n·p og σ2 = n·p·(1-p).
I dette tilfælde er det sikreste at anvende binomiafordelingen, da n = 1500 ikke er voldsomt stort, men du kan jo tjekke ved at benytte begge..

Skriv et svar til: Sandsynlighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.