Fysik

Hospitalsfysik

28. januar 2019 af DanielBali - Niveau: A-niveau

Strålingen fra PET-skanneren består af fotoner med energien 511 keV. Denne stråling bliver svækket i blyglasset med den lineære absorptionskoefficient 63,0 m-1. Tykkelsen af vinduet med blyglas er 21,8 mm.

       a) Bestem, hvor stor en procentdel af strålingen, der kommer igennem blyglasvinduet.

I forbindelse med en skanning modtager en medarbejder i kontrolrummet 1,3 μSv i ækvivalent strålingsdosis fra fotoner fra PET-skanneren. Medarbejderens masse er 63 kg.

      b) Vurdér antallet af fotoner, som har afsat deres energi i medarbejderen.

Jeg har lavet "a", men lige "b" - den kan jeg godt være i tvivl om, og ikke rigtigt forstår hvad jeg skal gøre..? 

Håber i kan hjælpe, da det er etil en aflevering :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2019 af mathon

b)
            \small \small 511\cdot 10^3\; \tfrac{\, \, \, eV}{\textup{foton}}=8.19\cdot 10^{-14}\; \tfrac{J}{\textup{foton}}

            \small \textup{dosis:}\quad \left ( 1.3\cdot 10^{-6}\; \tfrac{J}{kg} \right )\cdot \left ( 63\; kg \right )=8.19\cdot 10^{-5}\; J

antallet af fotoner N, som har afsat deres energi i medarbejderen:       

             \small \small N=\frac{8.19\cdot 10^{-5}\; J}{8.19\cdot 10^{-14}\; \tfrac{J}{\textup{foton}}}=10^9\; \textup{fotoner}


Svar #2
29. januar 2019 af DanielBali

Mange tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. februar 2019 af iliojacobsen

Jeg har lige et enkelt spørgsmål hertil: Er det uden betydning, at der er tale om den ækvivalente dosis og ikke den fysiske dosis? Man skal altså ikke på nogen måde inddrage vægtfaktoren? For det forholder sig jo sådan, at D = ΔE/Δt, og H = wr · D...


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. februar 2019 af iliojacobsen

Lige meget, det har naturligvis ingen betydning, da en PET-skanner udsender positroner, altså betapartikler, der har vægtfaktoren 1, hvilket gør, at den ækvivalente og fysiske dosis er lig hinanden.


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. april 2019 af ieatass

Hvad med også at poste svar a så andre folk kan se det???? shit man


Skriv et svar til: Hospitalsfysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.