Matematik

Optimering

02. februar 2019 af VictoriaSchluter - Niveau: B-niveau

Hej alle. 

Jeg har lavet opgave a i denne opgave hvor jeg fandt frem til at 
Både L og H skal være omkring 7.37 cm for at give det mindste overfladeareal til beholderen som skal indeholde 400 cmlæskedrik. 

Jeg er nu nået til B, men jeg er bare gået i stå. Er der nogle som kan hjælpe? Mange hilsner


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. februar 2019 af AMelev

Ja, det er en terning, der giver mindste overfladeareal for en kasse med et givet rumfang. Hvad fik du overfladearealet til?

Du kan prøve med en kugle - den skal have en bestemt radius for at passe til rumfanget. Beregn så overfladearealet og sammenlign med kassens. 

Du kan også prøve med en cylinger og en kegle - fremgangsmåden er den samme som med kassen.

Så vidt jeg umiddelbart ser det, er kuglen den billigste overflademæssigt set, men jeg kan sagtens have klokket i beregningerne.

PS! Problemet med kugler, cylindere og kegler er, at selv om de måske giver mindre overfladeareal end kasser, kræver de mere plads at stable, så selv om de måske er billigere at producere koster de mere i transport og lagerplads. Det skal du ikke tage hensyn til i din opgavebesvarelse, men det er en overvejelse værd for producenten og aftageren.


Brugbart svar (1)

Svar #2
02. februar 2019 af AMelev

Opdater lige din profil - B-niveau harmonerer ikke med 9. klasse.


Svar #3
03. februar 2019 af VictoriaSchluter

Den er opdateret nu ;) 

Det er dog mere fremgangsmåden i forhold til optimering jeg er i tvilv om. Må jeg se dine beregniner? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. februar 2019 af AMelev

Jeg har benyttet TI-Nspire til beregninger, men jeg håber, du kan gennemskue notationen.
Se vedhæftede og tjek, at jeg har benyttet de rigtige formler for rumfang og overfladeareal.


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. februar 2019 af AMelev

Og så fik jeg trykket på Svar, uden at får vedhæftet :(

Vedhæftet fil:Optimering.docx

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. februar 2019 af ringstedLC

#5: Jeg kender en SP-hjælper, der bliver så glad, når der ikke er vedhæftet docx-filer...


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. februar 2019 af ringstedLC

\begin{align*} \left (\frac{Vol.}{Overfl.} \right )&_{Kegle} \approx1.21 \\ \left (\frac{Vol.}{Overfl.} \right )&_{Kasse} \approx1.23 \\ \left (\frac{Vol.}{Overfl.} \right )&_{Cylinder} \approx1.33 \\ \left (\frac{Vol.}{Overfl.} \right )&_{Kugle} \approx1.52 \\ \end{align*}


Svar #8
04. februar 2019 af VictoriaSchluter

#7 

Kan du vise fremgangsmåden også?


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. februar 2019 af AMelev

#8 Har du set i den vedhæftede fil i #5 (sig til, hvis du ikke kan læse Word-filer, eller har problemer med CAS-ordrene)

Fremgangsmåden er i øvrigt præcis den samme, som du formentlig selv har brugt ved kassen.
Rumfangs- og overflade-formlerne for de forskellige kan du google dig frem til.


Skriv et svar til: Optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.