Dansk

hvordan får man en psykisk sygdom

05. februar 2019 af louise12349129 - Niveau: 8. klasse

jeg har projekt uge, og jeg har valgt at have om psykiske sygdomme. 

mit spørgelsmål er, hvordan får man en psykisk sygdom


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. februar 2019 af Mathias7878

Det er altid en god ide at prøve at 'google' dig frem til svaret.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. februar 2019 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Det er et meget meget bredt og lidt dårligt formuleret spørgsmål.

For det første afhænger det af, hvilken psykisk sygdom, man taler om.

For det andet "får" man ikke en psykisk sygdom / lidelse - man enten rammes af den eller den kan være medfødt.

Du skal nok hellere spørge:

"Hvad er psykisk sygdom?" eller "Hvad er årsagen til psykisk sygdom?" - prøv at google det.

eller "Hvordan udvikler man en psykisk sygdom?" - https://udforsksindet.dk/hvordan-udvikler-man-psykisk-sygdom/

Måske skulle du hellere koncentrere dig om en enkelt psykisk sygdom for at det ikke skal blive for bredt - prøv at kigge her: http://www.psykiatrifonden.dk/viden/diagnoser.aspx


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2019 af DrNielsen

Ad #2. Det er en misvisende vending at man ikke 'får' psykisk sygdom. Godt nok findes der ingen bakterier e.l. der kan give en psykisk sygdom, men miljø, stoffer og medikamina kan være grupper af udløsende faktorer. Dernæst er der det genetiske aspekt som er meget komplekst. Man har isoleret op til flere gener der er associerede med psykisk sygdom. Problemet er bare at de slet ikke er diagnostiske nok. Man kan have genet og ikke blive syg og omvendt. Men det er en længere snak.

Dernæst er det forkert at sige at man enten rammes af psykisk sygdom eller fødes med en. Jeg tror det er forsvindende få der fødes med psykisk sygdom. Ydermere er jeg ikke klar over hvordan man skulle diagnosticere det. Nuvel - specielt depression og forstyrrelser i autisme-spektret kan ramme børn - men det er altså ikke spædbørn. Andre lidelse som skizofreni og paranoid skizofreni debutterer typsik i starten af 20'erne. Summa summarum - man fødes ikke psykisk syg. Det jeg tror der menes er, at man kan være disponeret for psykisk sygdom - altså om der er anden psykisk sygdom i familien der kunne tyde på et familiært genetisk mønster.

Så for at koge det lidt ned; ætiologien til psykisk sygdom kan groft koges ned til arv og miljø.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. februar 2019 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Hvordan lyder din problemformulering?

Stadig brug for hjælp?


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. februar 2019 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Nu er det bare sådan, at stor set alle instanser, som beskriver emnet bruger vendingen "rammes af", så det var egentlig mest for at præcisere formuleringen for bedre at kunne finde frem til relevant materiale.

Korrektion:

Nogle psykiske lidelser er / kan være medfødte:

"Autisme er en medfødt psykologisk udviklingsforstyrrelse der rammer ca. 1 % af befolkningen."

http://www.psykiatrifonden.dk/viden/diagnoser/autisme.aspx

"Mental retardering kan have multiple årsager, herunder hyppigst kromosomsygdomme, medfødte stofskiftesygdomme og andre genetiske sygdomme, medfødte hjernemisdannelser eller hjerneskade opstået før, under eller efter fødslen på grund af cerebral hypoxi, iskæmi, traume, infektion, tumor eller intoksikation."

http://neuro.dk/wordpress/nnbv/mental-retardering/

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2018/adhd-ligger-i-vores-gener


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. februar 2019 af DrNielsen

Ja det er nogle fine referencer du kommer med. Du bliver bare lige nødt til at vide hvordan psykiatri hænger sammen før du bruger dem :-) Det du refererer til støtter sådan set min sag idet stort set alt der nævnes er somatiske sygdomme. Det værende sig metabolisme-sygdomme, hjertemisdannelser, cerebral parese, hypoxi, iskæmi, traume, tumor og intoksikation.

Mental retardering er en somatisk sygdom der kommer til udtryk i psykiatriske symptomer(med mindre man lider af trisomi e.l.). Man kalder heller ikke hypo/hyperthydoidisme(for lavt/højt stofskifte) for psykisk sygdom. Det er igen en somatisk sygdom som kan give symptomer der kan virke psykiatriske - uden at de er det. Det er sådan, at man ikke kan få en psykiatrisk diagnose førend somatisk årsag er udelukket. Det er også det princip der ligger til grund for ICD-10'en som er psykiaterens diagnostiske redskab.

Mht. til medfødt sygdom - jeg har slået op og vil give dig ret i at der er ret bred enighed om autisme. Men det var sådan set også det jeg antydede - at autismespektret og depression rammer yngre. Det piller dog ikke ved det faktum at psykiatriske diagnoser bliver influeret af arv og miljø - hvorfor jeg vil holde fast i at sige at det i de fleste tilfælde er noget der udvikler sig over tid :-)


Skriv et svar til: hvordan får man en psykisk sygdom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.