Kemi

ester

12. februar 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej!

Når man skal navngive estrere, forstår jeg at man først skal angive alkylgruppen og så står der at man skal angive carboxylationen. Hvad betyder carboxylation helt præcist. Fordi som jeg forstod det er det carboxylsyren hvor man sætter -oat til sidst. Og man skal kigge hvor mange C atomer der er i kæden.

Hedder det stof som jeg har vedhæftet methylmethanoat fordi man skal kigge på hvor mange C-atomer der er i hele kæde, dvs. også den som er grundstrukturen COO-?

Vedhæftet fil: methylmethanoat.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
12. februar 2019 af mathon

    Ja.    (selv om det ikke er et salt, er det anbefalet af IUPAC).

    Ældre nomanklatur - og af mange stadig anvendt - methansyremethylester


Svar #2
12. februar 2019 af Stjerneskud2016

Tak!

Er ester altid opløslige i vand eller kommer det an på hvilken ester det er? 

mathon


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. februar 2019 af Heptan

Det kommer an på hvilken ester det er.


Svar #4
13. februar 2019 af Stjerneskud2016

Tak for svarene.

Jeg har lavet et forsøg hvor man skulle danne estere. Og estere fk alle forskællige farver, budfald så jeg tænkte om man på en måde kunne forklare det kemisk? Fordi jeg ved ikke ellers hvad man kan kommentere ved forsøgets resultater. Fordi i forhold til opløslighed kom jeg ind på at estere dannes ved kondensationsreaktion og at man kan skille esteren i alcohol og carboxylsyre hvis man skaber hydrolysereaktion hvor man blander ester med vand. Men hvis esteren er hydrofob vil det så sige at hydrolyse ikke kan finde sted? Eller forstår jeg det overhovedet ikke

mathon

Heptan

Vedhæftet fil:ester.png

Svar #5
13. februar 2019 af Stjerneskud2016

Er det rigtigt at denne strer er vandopløslig? Jeg har skrevet at den har 4 hydrofobe grupper og 3 hydrofile. Men da 4 hydrofobe ophæver 1 hydrofil har man stadig 2 hydrofile grupper og derfor er den hydrofil?

mathon

Heptan


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. februar 2019 af Heptan

Man kan ikke bare hydrolysere en ester ved at putte den i vand. Der skal også være en katalysator til stede, fx syre eller base.

Den tegning du har passer ikke med navnet. Tegningen viser 2-methylpropyl ethanoat.

Din fremgangsmåde er korrekt, den er hydrofil ifølge den tommelfingerregel (4:1).

Jeg har slået isobutylformat op til 10 g/L og isobutylacetat til 0,7 g/100g, så de er begge på grænsen til at være vandopløselige (hvilket vi også forventer, da der er C-atomer ca. i forholdet 1:1).


Skriv et svar til: ester

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.