Matematik

lokalt og globalt ekstrema

14. februar 2019 af SofieAmalieJensen - Niveau: B-niveau

Hej 

Jeg har følgende funktion: f(x)=x^4-4x^2. Jeg ville bare spørge om hvad de to minimumspunkter kaldes. Altså om de begge kan være globale minimumspunkter, om begge skal være lokale minimumspunkter, eller om der skal være en af hver selvom den ene ikke kan være mere global end den anden. Håber I forstår hvad jeg mener:)

Tak på forhånd:-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Funktionen er symmetrisk om x=0. Det bevirker, at hvis der er et minimum i x0, så er der det også i -x0. De er begge lokale minimumspunkter. Da der ikke er nogen mindre funktionsværdier, er de også globale minimumspunkter.

Det er egentlig ikke punkterne på kurven, der er minima, men det er funktionsværdierne i punkterne, der er minima. Da funktionen antager samme værdi i x0 og -x0, er minimum f(x0), som er det samme som f(-x0).


Svar #2
15. februar 2019 af SofieAmalieJensen

#1

Funktionen er symmetrisk om x=0. Det bevirker, at hvis der er et minimum i x0, så er der det også i -x0. De er begge lokale minimumspunkter. Da der ikke er nogen mindre funktionsværdier, er de også globale minimumspunkter.

Det er egentlig ikke punkterne på kurven, der er minima, men det er funktionsværdierne i punkterne, der er minima. Da funktionen antager samme værdi i x0 og -x0, er minimum f(x0), som er det samme som f(-x0).

Super, tak for hjælpen:)


Skriv et svar til: lokalt og globalt ekstrema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.