Matematik

Bestem en stamfunktion en brøk.

19. februar 2019 af Kraes4 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har opgavet hvor jeg skal bestemme en stamfunktion til 9/4x

9/4 læses som en brøk. 
Synes ikke jeg kan finde nogle regneregler for det?? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2019 af mathon

\small \begin{array}{rcl} f(x)&=&\frac{9}{4}x\\\\ F(x)&=&\frac{9}{8}x^2+k \end{array}

Svar #2
19. februar 2019 af Kraes4

Men hvorfor?
Har aldrig haft om integraler før, og kan ikke finde nogle regneregler, så hvordan skal jeg kunne finde det svar? :D

ligeesom jeg sidder med:
Find stamfunktion til f(x) = 0,3x + 2,8

Så skal jeg finde den funktion der når den differentieres ville være vores oprindelig funktion, er det ikke korrekt? så jeg skal nærmest regne baglæns fra differention?

Umiddelbart vil jeg sige at integralet til den her er x^1/3 + 2,8x så? 

Brugbart svar (0)

Svar #3

\small \begin{array}{rcl} f(x)&=& 0.30x+2.8\\\\ F(x)&=&0.15x^2+2.8x+k \end{array}

Svar #4

Men hvordan? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

detaljer:
                      \small \int cx^n\mathrm{d}x=\frac{c}{n+1}x^{n+1}+k\qquad c,n\in\mathbb{R}

Brugbart svar (0)

Svar #6

\small \small \begin{array}{rclclcl} f(x)&=& 0.30\cdot x^1+2.8\cdot x^0\\\\ F(x)&=&\frac{0.30}{1+1}\cdot x^{1+1}+\frac{2.8}{0+1}\cdot x^{0+1}+k \end{array}

Svar #7

arg oay, så 0,30/2*x^2 bliver til 0,15x^2 ? 

Men hvad så med den til 9/4x? Hvad er regnereglerne for den ? synes ikke jeg kan finde nogle til brøker. 

Brugbart svar (0)

Svar #8

samme regel:

\small \small \begin{array}{rcl} f(x)&=&\frac{9}{4}\cdot x^1\\\\ F(x)&=&\frac{\frac{9}{4}}{1+1}\cdot x^{1+1}+k \end{array}

Svar #9

Okay, tak  - jeg vil prøve at kigge på det.

Men hvad er det jeg har misset siden jeg synes det er mærkeligt at når en brøk bliver divideret så fordobles nævneren, og der sker intet med tælleren? 

Brugbart svar (0)

Svar #10

En brøk divideres med et tal ved at multiplicere nævneren med  tallet.

Du har derfor ikke 'misset' noget.

ex.
           \small \frac{3}{8}\textup{ er det halve af }\frac{3}{4}
dvs
           \small \frac{3}{4}:2=\frac{3}{4\cdot 2}=\frac{3}{8}

Svar #11

Selvfølgelig, tak for hjælpen!! 
Ved du hvorhenne jeg kan finde de her regneregler? har fundet en liste, men synes ikke der var lige præcis den med bræker som vi brugte her.

Svar #12

Jeg må sige jeg forstår det stadig ikke. Og når jeg prøver at finde stamfunktionen med WordMat får jeg en syntaksfejl, og i TI-nspire får jeg nogle helt vildt lange ligninger. 

Er der en der kan hjælpe? 

På billedet har jeg vedhæftet opgaven, og så kan i se svaret som nspire giver mig?
Men når jeg så prøver at differentiere integralet, så giver den mig et anderledes svar end udgangspunktet?

Men er med på at jeg i opgaven skal finde stamfunktionen, men hvordan gør jeg det ? 

Vedhæftet fil:integral.png

Brugbart svar (0)

Svar #13
19. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

De tre regneregler, du har haft brug for er kommer direkte fra reglerne for differentiation.

Man differentierer en sum ved at differentiere hvert led for sig. Dette fører direkte med sig, at man integrerer en sum ved at integrere hvert led for sig.

Man differentierer en konstant gange en funktion ved at differentiere funktionen og gange med konstanten: (af(x))' = a(f'(x)). På samme måde kan man sætte konstanten udenfor integralet. I dit første eksempel er der ikke tale om at integrere en brøk, men at 9/4 er en konstant, så (9/4)x skal integreres ved at x integreres og så ganges med 9/4.

Man differentierer en potens ved at reducere eksponenten med 1 og gange med den oprindelige potens: (xn)' = n*xn-1. Skal man finde stamfunktionen til xm, skal man selvfølgelig have noget med xm+1. Differentierer man xm+1 får man (m+1)xm, men man skal jo kun have xm, så man er nødt til at dividere med (m+1): stamfunktionen til xm er altså xm+1/(m+1). I dit tilfælde: stamfunktionen til x er stamfunktionen til x1, dvs x2/2.

Svar #14

okay, det giver meget god mening - har kigget lidt forkert på dem så.

Men hvad så i det tilfælde på billedet, hvor man skal finde en stamfunktion til 1 over kvadratrod af x + 3? 

der ville jeg sige at stamfunktionene måtte være:

1 over 2/3x2/3 + k  

3 tallet bliver til min konstant, korrekt? og kvadratrod af x har stamfunktionen som skrevet? vil 1 tallet ændre sig? eller vil det ende med log(2/3x2/3)+ k 

Brugbart svar (0)

Svar #15

\small \small \begin{array}{rcl} f(x)&=&\frac{1}{\sqrt{x+3}}\\\\ F(x)&=&2\sqrt{x+3}+k \end{array}           

Brugbart svar (0)

Svar #16

detaljer:
              sæt \small u=x+3\quad\textup{og dermed}\quad\mathrm{d}u=\mathrm{d}x

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! F(x)=\int \frac{1}{\sqrt{x+3}}\, \mathrm{d}x=2\cdot \int \frac{1}{2\sqrt{x+3}}\, \mathrm{d}x=2\cdot \int \frac{1}{2\sqrt{u}}\, \mathrm{d}u=2\cdot \sqrt{u}+k=2\cdot \sqrt{x+3}+k    

...

da
             \small \left (\sqrt{u} \right ){\, }'=\frac{1}{2\sqrt{u}}

er
             \small \sqrt{u} =\int \frac{1}{2\sqrt{u}}\, \mathrm{d}u
og dermed

\small \small 2\sqrt{u} =\int \frac{1}{\sqrt{u}}\, \mathrm{d}u

Brugbart svar (0)

Svar #17
19. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det, du skal gøre her er lidt mere kompliceret. Du skal først forskyde funktionen ved at indføre u=x+3, så funktionen bliver 1 divideret med kvadratroden af u. Så omskriver du det potens af u: u. Stamfuktionen finder du som for andre potensfunktioner ved at lægge 1 til eksponenten (det giver +½) og dividere med den, så stamfunktionen er (1/½)u½=2u½ = 3√(u). Så vender du tilbage tilx ved at erstatte u med x+3 og får resultatet i #15.

Svar #18

Okay, tak - det giver mening! skal bare lige have de her regler og tankegangen ind under huden så skal det nok komme.

?Men hvordan finder jeg den stamfunktion der passer med tangenten? 
Tænker det er noget med at udnytte hældningen i tangeten og den sammenhæng der er med en differentiering og det ubestemte integrale?
sætter man de udtryk lig hinanden for at løse med hensyn til x0, og indsætter derefter x0 i stamfunktionen, eller? 

Brugbart svar (0)

Svar #19
19. februar 2019 af AMelev

#0 Din profil hænger ikke sammen med hf og A-niveau. Hvad er det rigtige? B-niveau eller A-niveau (stx)?
Her er et link til den officielle formelsamling til Hf B-niveau samt til Stx A-niveau.

Du skal ikke finde stamfunktion til en brøk ved ∫3/4x dx. 3/4 er et tal k, så du skal finde stamfunktion til k·x.

#12 I filen har du skrevet noget andet i TI-Nspire end det, du angiver i teksten. Er tæller 1 eller x?
Wordmat giver samme resultat som TI - har du måske glemt dx?
Bem. Såvel TI som Wordmat angiver kun den ene stamfunktion, du skal selv tilføje en konstant (+ c) for at få alle stamfunktioner.

#18 Din formulering er for upræcis. Læg den konkrete opgave op.

Svar #20

Det er A-niveau stx, har bare glemt at opdatere den.

Nå, tælleren er x - kom til at skrive forkert.

Kan det virkelig være rigtigt at løsningen bliver så lang som TI giver mig på billedet i #12?
Jeg hentyder til den opgave der i billedet på #12.

Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.