Matematik

Vektor

19. februar 2019 af Pinkey26 - Niveau: A-niveau
Jeg har fået en aflevering her snart, og mangler kun denne her opg som jeg ikke kan gennemskue.

En hestevogn med to heste kører stik mod nord. Kusken styrer de to heste ved hjælp af en tømme, som han holder i hånden i punktet H. I punktet A forgrener tømmen sig i to tømmer som går til den venstre hest og til den højre hest.
Kusken vil ændre retningen, i hvilken hestevognen kører, og
trækker derfor sin tømme HA ud til højre, som danner en vinkel
på 127,3° med øst. Hestenes tømmer danner vinkler på 78,4°
hhv. 113,6° med øst. Kusken trækker med en kraft på 138 N langs med tømmen HA.
a) Angiv en vektor som beskriver kraften med hvilken kusken trækker i tømmen HA.
b) Angiv enhedsvektorer som beskriver retningerne for de to hestes tømmer.
c) Bestem størrelsen af de to kræfter, som virker langs med den venstre hests tømme og langs med den højre hests tømme.

Jeg har også fået en skitse af situationen

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Beskrivelsen af tømmen har så vidt jeg ved intet at gøre med virkeligheden. En tømme går fra venstre side af bidslet bagud til kusken og frem til højre side af bidslet. Trækker man i den ene side af tømmen, trækker den i samme side af bidslet, så hesten drejer hovedet og dermed begynder at dreje. Har man to heste ved siden af hinanden, deler begge de to ender ud til de to heste, men kusken har stadig fat i midten af tømmen og styrer ikke ved at trække den til siden, men ved at trække den ene side bagud. Man standser hestene ved at trække i begge sider på en gang. Jeg kan ikke se, hvordan det arrangement, der er beskrevet i opgaven, skulle kunne bruges i praksis.

Til opgaven, for den kan jo godt løses, selv om den ikke ser ud til at have noget med virkeligheden at gøre:

a) Kraftvektoren må nødvendigvis være parallel med og ensrettet med vektoren AH. Ellers vil tømmen dreje sig. Du kan derfor benytte en vektor, der er AH divideret med dennes længde og gange 138 svarende til 138N.

Jeg bliver desværre nødt til at stoppe her.


Skriv et svar til: Vektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.