Matematik

Full Rank

05. marts 2019 af Rossa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har en opgave, som jeg kan ikke komme videre med.

Opgaven er på engelsk, og det vedhæfter jeg som et billede.

Som I kan se i (a), man skal bevise J har full column rank  HVISS JT  J er nonsingular.
Forvirring kommer, da J \in \mathbb{R}^{m \times n} og     rank(J) = \min(m,n),

mens  m \geq n.
Jeg prøver at vise full column rank J  ?ved              J \ y =0 \ \rightarrow y =0 

Med (b) har ingen ide:

Vil nogen hjælpe med at forstå opgaven?
På forhånd tak

 

Vedhæftet fil: Opgaven.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2019 af oppenede

Hvis J ikke har full rang, så findes et y ≠ 0, så Jy = 0. Dvs. JTJ ikke er invertibel, da JTJy = JT0 = 0 Λ y ≠ 0.
Hvis JTJ ikke er invertibel, så findes et y ≠ 0, så JTJy = 0. Gang med yT fra venstre: yTJTJy = 0.
Venstresiden kan omskrives  yTJTJy = (Jy)TJy = ||Jy||2 = 0, dvs. Jy = 0 Λ y ≠ 0, hvorfor J ikke har fuld rang.

JTJ er positivt definit hvis og kun hvis yTJTJy > 0 når y ≠ 0, som er det samme som at ||Jy||2 > 0, når y ≠ 0.
Hvis J har fuld rang, så er ||Jy||2 > 0 for alle y ≠ 0, dvs. JTJ er positivt definit.
Hvis J ikke har fuld rang, så er ||Jy||2 = 0 for et y ≠ 0, dvs. JTJ er ikke positivt definit.


Svar #2
07. marts 2019 af Rossa

Hvis J har full rang, og hvis Jy = 0, så må y =0, og det burde betyde, at JT J  er invertible.

Hvis JTJ er invertible, og y !=0,  så ||J y||2 > 0 hvilket betyder J har full rang?


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. marts 2019 af oppenede

#2 Nej og nej.

Hvis JTJ er invertibel, så har J fuld rang, thi hvis J ikke har full rang, så findes
et y ≠ 0, så Jy = 0 og dermed JTJy = 0 Λ y ≠ 0 i modstrid med at JTJ er invertibel.

Hvis J har fuld rang, så er JTJ invertibel, thi hvis JTJ ikke er invertibel, så findes
et y ≠ 0, så JTJy = 0 ⇒ ||Jy||2 = 0 ⇒ Jy = 0 Λ y ≠ 0 i modstrid med at J har fuld rang.


Skriv et svar til: Full Rank

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.