Fysik

Plancks konstant

15. marts 2019 af Skun - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg skal bestemme Plancks konstant, hvilket jeg er usikker på om jeg har gjort rigtigt fordi jeg får en afvigelse på 13 procent. Jeg har fået denne formel af min lærer: 

Bølgelængde = (h*c)/e*1/U0

Dette er mit excel ark, hvor alle oplysningerne står i. Der er to ark i det samme excel art, hvor det ene er til alle karakteristikkerne, og nummer to er hvor konstanten bestemmes. Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig?

Vedhæftet fil: Fysik eksamensprojekt.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2019 af Sveppalyf

h*c/e = 1086,8 nm*V  <=>

h = e/c * 1086,8*10-9 m*V  <=>

h = 1,602176565*10-19 C / 299792458 m/s * 1086,8*10-9 m*J/C  <=>

h = 5,8082*10-34 J*s

Afvigelse:

(6,62606896*10-34 J*s - 5,8082*10-34 J*s) / 6,62606896*10-34 J*s = 12,34%


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

Kan du huske, om dioderne udsendte lys ved 0,1mA? Hvis de gjorde det, er det de tilsvarende spændinger, du skal bruge på ark 2. Hvis en lysdiode udsender lys med energien 1,2eV, kan den ikke lyse ved mindre spændinger.

Det er jo nok ikke muligt at gentage forsøget og se, om der kommer lys, så det er et spørgsmål, om du har set det ( der kan have været for meget andet lys, så du ikke kunne se det), og om du kan huske det.

Prøv at gentage ark2 med laveste spændinger over dioderne i stedet for knækspændingerne.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har regnet baglæns og fundet de energier, der svarer til de fem bølgelængder. De er:

1,15617623098437
1,6981338392583
1,82656412962237
2,3322009809556
2,6834707583341

Jeg tror ikke min idé om de laveste spændinger holder, men prøv at sammenligne tallene ovenfor med knækspændingerne. Så vidt jeg kan se, er der ret store afvigelser mellem dem, både i positiv og negativ retning. Jeg formoder, problemet ligger i bestemmelse af knækspændingerne.

Jeg er stadig ikke overbevist om, at knækspændingen er den rette værdi at regne ud fra. Det væsentlige er den spænding, hvor lysudsendelsen starter, men den er heller ikke nem at finde. Det kan være meget svært at detektere det svageste lys. Det kan gøres, men jeg tvivler på, I har udstyr til det.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

PS:

Det er et meget overskueligt regneark, du har opstillet.


Svar #5
18. marts 2019 af Skun

Mange tak for hjælpen begge to. Ja, jeg er ret sikker på at lysene blev udsendt på 0,1 mA, fordi jeg har fulgt min læres vejledning. Lærer siger nemlig at det skal være med knækspændingerne, så det er nok ikke muligt at gøre det med de mindste spændinger. Desværre, tror jeg ikke vi har udstyr til at detektere det svageste lys. Vi har blot en simpel maskine, der tænder for de forskellige lys når man skruer op for spændingen. Derudover har vi kun simple el-ting såsom amperameter, galvanometer og lignende. 

Jeg vil lige prøve at sammenligne dine værdier eksperimentalfysikeren med mine. #4 Mange tak skal du have! Igen tak begge to, som jeg kan se ud fra jeres kommentarer så har jeg ikke regnet forkert. 


Svar #6
23. marts 2019 af Skun

Hey igen. Jeg spurgte min lære, men hun sagde at jeg skulle gøre det på den originale måde og ikke din eksperimentalfysiker. Jeg har dog et andet spørgsmål, som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med. 

Hvilke fejlkilder er der til sådan et forsøg? De eneste fejlkilder jeg kan komme op med er menneskelige, hvilket er sådan noget som forkert aflæsning af voltmeter og lignende. Hvis det kan hjælpe er formålet med forsøget: Plancks konstant bestemmes ud fra bølgelængden og knæspændingen for forskellige lysdopder, odet knæspændingen aflæses på diodens karakteristik.

Jeg har også vedlagt forsøgsopstillingen, hvis det kunne hjælpe :-)

Vedhæftet fil:Billede1.png

Svar #7
03. april 2019 af Skun

Er der ikke en som vil hjælpe mig?


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har kigget på det igen. Der er et gennemgående mønster, der måske er forklaringen. For diode 1,2,3 og 5 ligger det første af de udvalgt punkter under linien. Kun for diode 4 er punktet over linien og kun ganske lidt. Kunne det tænkes, at dette punkt ikke ligger i den lineære del og derfor trækker linien lidt ned?

Jeg har også set lidt på dit diagram. Desværre angiver du ingen data på komponenterne. Hvis det er ældre drejespoleinstrumenter, kan kombinationen med R give en fejl. Hvor stor er R og hvor stor er den indre modstand i de to voltmetre?


Svar #9
06. april 2019 af Skun

Det kunne sagtens tænke!

R er lig med 565 ohm, og jeg kan ikke huske den indre modstand i voltmetrene. Men det er nogle drejeinstrumenter

Skriv et svar til: Plancks konstant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.