Fysik

Elektricitet

17. marts 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg ved ikke hvad jeg har gjort forkert i opgave b). Fordi jeg tæker at antalet af elektroner kan ikke være negativ.

I opgave c) er jeg i tvivl om jeg bruger den rette formel. Fordi Q-værdi i frohold til energi og varme og elektrisitet er to forskellige ting? Jeg bliver bare forvirret når man blander to emner sammen i en opgave. Hvilken formle skal man bruge? Og hvad er det for nogen antagelser? Kan det være at man antager at varmen ikke går til omgivelser?

Mange tak på forhånd.

Vedhæftet fil: opgave strøm.png

Svar #1
17. marts 2019 af Stjerneskud2016

mine beregninger


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. marts 2019 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. marts 2019 af ringstedLC

b)

 \begin{align*} q &= I\cdot t \\ q &= 25\cdot 10^3\cdot 15\cdot 10^{-3}\;\left ( A\cdot t=C \right )=375\;C \\ elementarladning&:1.602\cdot 10^{-19}\;C \\ Antal\;elektroner &= \frac{375}{1.602\cdot 10^{-19}}\;\left ( \frac{C}{C} \right ) =2.34\cdot 10^{21}\:elektroner \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. marts 2019 af ringstedLC

#3 Rettelse:

\begin{align*} \left ( A\cdot {\color{Red} s}=C \right ) &= 375\;C \end{align*}

c) Du må ikke forveksle q = ladning og Q = varmemængde.

Antagelser: Al effekten omdannes til varme i resistoren. Strømstyrken er konstant.

Du skal bruge:

\begin{align*} P &= U\cdot I=\left ( I\cdot R \right )\cdot I=I^2\cdot R \\ E={\color{Red} Q} &= P\cdot t=I^2\cdot R\cdot t \\ Q &= 25\cdot 10^3\cdot 5.1\cdot 10^{-4}\cdot 15\cdot 10^{-3} \:\left ( A\cdot \Omega\cdot s=J \right )=\;?\;J \\ \Delta T &= \frac{Q}{415\cdot 0.72} \;\left ( \frac{J}{\frac{J\cdot kg}{kg\cdot K}}=\frac{J\cdot kg\cdot K}{J\cdot kg}=K \right ) =\;?^{\circ} \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

#0

Det, du regner ud, er antallet af elektroner, der løber i strømmens retning, men de løber jo i realiteten den modsatte vej. Det er derfor antallet er negativt.


Skriv et svar til: Elektricitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.