Matematik

Normalfordeling hjælp

18. marts 2019 af sumia9 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle. Jeg har lidt svært ved at forstå det med normalfordeling. Jeg har at middelværdien af noget data er 6,7 med en spredning på 2,9. Bemærk dette er for en population. Hvordan vurderer man så om dette er normalfordelt?

Det samme skal jeg gøre med et eksempel, hvor middelværdi er 38,8571 med en spredning på 1,9518, bemærk dette er for en stikprøve. Hvordan vurderer jeg om  dette er normalfordelt

tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts 2019 af Capion1

Hvilket hjælpemiddel skal benyttes:
- Normalfordelingspapir?
- Andet?


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. marts 2019 af peter lind

.En mulighed er at du plotter data ind på et normalfodelingspapir. Det skulle hvis der er normaltfordelt give en re linje.

Den anden mulighed ar at du sammenligner den akkumuleret frekvens med den akkumulerer frekvens for normalfordelingen

Du kan også lave et plot med et stolpediagram sammen med et plot af normalfordelingen


Svar #3
18. marts 2019 af sumia9 (Slettet)

Jeg har fået følgende (se vedhæftet fil)


Brugbart svar (1)

Svar #4
18. marts 2019 af peter lind

Det kan du ikke bruge til noget


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. marts 2019 af AMelev

Har du ikke datamaterialet?
Læg lige et billede af hele opgaveformuleringen op.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. marts 2019 af Capion1

# 0  første del.
På et normalfordelingspapir* afsættes to af punkterne
(3,8 ; 15,9), (6,7 ; 50), (9,6 ; 84,1)**
som forbindes med en ret linje. (Det ikke-afsatte punkt vil også ligge på linjen).
Er materialets observationer normalfordelte, vil de gruppere sig tæt langs den rette linje.
_____________
 *  Observationerne aflæses på vandret akse og den kumulerede frekvens på lodret akse.
    De første 15,9% af alle observationerne og de sidste 15,9% ligger udenfor intervallet
      μ - σ ≤ X ≤ μ + σ
**  Observationerne  6,7 - 2,9 = 3,8 ≤ X ≤ 6,7 + 2,9 = 9,6  udgør 84,1% - 15,9% = 68,2% af
    alle observationerne, i fald de ér normalfordelte.        


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. marts 2019 af peter lind

#6 Det under stregen er ikke tilstrækkeligt.


Skriv et svar til: Normalfordeling hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.