Fysik

Elueringsvæske

23. marts 2019 af Emilie50 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har lavet et forsøg hvor jeg har beregnet halveringskonstanten og fundet ud at at den radioaktive væske udsender gammastråling. Dette viste mig at man har af gøre med Ba-137, dog er denne stabil, men Cs-137 skulle være henfaldet til Ba-137* (exciteret tilstand), men hvorfor og hvad er det det der elueringsvæske gør?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2019 af mathon

Elueringsvæsken udtrækker lidt 137Cs og dermed lidt 137Ba*, som er adsorberet et andet stof.
Elueringsvæsken er en opløsning af saltsyre og natriumklorid. (HCl kan som bekendt opløse metaller)

                    \small \begin{array}{lllll} _{\, \, 56}^{137}\textrm{Ba*}\; \rightarrow \; _{\, \, 56}^{137}\textrm{Ba}\; +\; \gamma &&&&T_{\frac{1}{2}}=2.552\textup{ minutter} \end{array}


Svar #2
23. marts 2019 af Emilie50 (Slettet)

Hvordan vil det påvirke målingen hvis der stadaig har været noget Cs-137 i det bægerglas hvor der måltes?


Svar #3
23. marts 2019 af Emilie50 (Slettet)

Vil det give en højere halveringstid, hvis ja, hvorfor?


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. marts 2019 af mathon

Halveringstiden afhænger ikke af antal radioaktive kerner, blot dette er stort nok til en statistisk beskrivelse.


Svar #5
23. marts 2019 af Emilie50 (Slettet)

Nej men hvis der var Cs-137 i væsken ville det så ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

Hvis der er en rest af Cs-137, vil den bidrage med mere Ba-137 under målingen af halveringstiden, Det bevirker, at man efter udløbet af halveringstiden både har Ba-137-kerner, der var til stede i starten af forsøget, og nye kerner, der er dannet i mellemtiden. Det bevirker, som du har mistanke om, at den målte halveringstid bliver for lang.


Skriv et svar til: Elueringsvæske

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.