Kemi

H-NMR spektre

26. marts 2019 af statuen - Niveau: A-niveau

Hej Alle, 

Jeg er i gang med en opgave, hvor jeg skal identificere kulstofskellet på et C- og H-NMR spektrum. Er der nogle, der gode råd til det? Jeg har set et hav af youtube-videoer, men der kender de allerede til molekylestrukturen og det får jeg ikke oplyst, men skal "gætte" mig til. 

Jeg gør det, at jeg dividerer integralerne i H-NMR spektret med det laveste integrale. Så får jeg 5, 2, 2 og 1. Jeg lægger sammen og får, at der skal være 10 protoner. Herfra ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre, for at finde ud af strukturen for de enkelte toppe. Kan i hjælpe mig? Jeg vedhæfter et billede af H-NMR spektret, men også af IR og MS. Det er en eksamensopgave, hvor jeg skal ende op med et struktur for den ukendte forbindelse på baggrund af informationerne i spektrektrene. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2019 af gerthansen

Har du billeder af IR og ms også?


Svar #2
26. marts 2019 af statuen

Yes, sender dem lige!


Svar #3
26. marts 2019 af statuen

Og her kommer IR


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. marts 2019 af gerthansen

Det med at tælle protoner på den måde kan være farligt bare så du lige er klar over det. Men ud fra dit cnmr kan du jo se at du skal have 6 forskellige carbons, hvor 4 af de peaks i cnmr stammer fra benzen ringen. Så har du to carbons tilbage. Ud fra dit hnmr kan du jo så se at du har to tripletter, og en singlet. Singletten stammer jo nok fra alkoholen som vi meget tydligt ser på IR spektret. De to tripletter må jo så nødvendigvis sidde ved siden af hinanden, for at vi kan få dem som tripletter, så OH'et skal jo være bundet til en af de carbons.
Dette tænker jeg burde være nok for dig til at finde strukturen, hvis det overhovedet giver mening ;)


Svar #5
26. marts 2019 af statuen

Hvordan ved jeg, at 4 af toppene stammer fra C-NMR? Og hvordan ved jeg, at singletten stammer fra OH? Jeg er på totalt bar bund i det her, som du nok kan høre. 

Desuden, jeg skal tegne strukturer ind i H-NMR-spektret... Er det noget med, at jeg kigger på integralerne (5;2;2;1) fra venstre mod højre, og derfra kan arbejde videre mod en struktur. Af hvad jeg har forstået er integralet med 2 en CH2. Men den skal være bundet på noget og jeg kigger derfor på "naboerne" og de kemiske skift? Jeg kan se ud fra en tabel, at et kemisk skift på 3,5-4,5 er en alkohol eller ether og fra 2,5-5,0 en alkohol. Så derfra ved jeg, at mi CH2 skal sidde på en alkohol eller? Min lærer har i facit skrevet O-CH2-CH2. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. marts 2019 af gerthansen

Har formuleret mig dårligt kan jeg se. Det jeg mener med CNMR er er at du kan se du har 6 forskellige carbons, hvor 4 af dem ligge i benzen-området, hvilket vi tolker som at det er fra en benzen. Du har så to peaks mere i cnmr du skal have redegjort for. De sidder "lidt meget" højt oppe, så derfor kan vi tolke det som om de sidder bundet til noget elektronegativt, dette kunne måske være den OH fra IR. Så nu har vi brikkerne. Mono-substitueret benzen, og en Ch2-OH, nu mangler vi så at redegøre for det sidste C. Og da vi har en mono substitueret benzen ring, må det sidste carbon enten sidde Benzen-Ch2-Ch2-OH, eller Benzen-Ch1-(OH, CH3). Men så vill vi måske forvente at en af de peaks lå længere nede. Ydermere så vill vi forvente en kvartet i vores hnmr, men også at vi havde noget tættere på 1ppm i hnmr. Vores struktur må så være, hvad jeg kan komme frem til, Benzen-CH2-CH2-OH(Phenethylalkohol).
Og i forhold til det med kemisk skift så ja, men kig også på hvad de splitter op i, går udfra i har lært at er det en triplet er det fordi der er to h-nabo atomer, kvartet, 3, osv.

Håber det er formuleret lidt bedre den her gang :)


Svar #7
26. marts 2019 af statuen

Okay, det giver ok mening. Tak, fordi du gider, at tage dig tid til at hjælpe en fortabt studerende på en dejlig solskinsdag :) Hvis jeg må stille dig lidt flere spørgsmål. Mht til H-NMR spektret; forstår det sådan, at singletten med den højeste kemiske skift er en benzenring, der står for 5 af H-atomerne. Jeg tænker derfor, at jeg skal tegne en benzenring, da jeg bliver bedt om, at identificere kulstofskellettet. Hvorfor er det så, hvis jeg bbevæger mig længere mod højre til næste peak at jeg skal skrive O-CH2-CH2 og næste peak igen CH2-CH2-x og sidste peak OH? Hvorfor ikke nøjes med at skrive CH2, CH2 og OH? Hvis det giver mening? Hvordan ved jeg, at CH2 skal sættes sammen med O og en til CH2? Og at den sidste representerer OH? Håber det giver mening - jeg må indrømme, at jeg synes, det er svært at forstå 


Svar #8
26. marts 2019 af statuen

Her er et billede mere af H-NMR spektret efter jeg har skrevet lidt på det 


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. marts 2019 af Parthenon (Slettet)

Tjek dit forslag på denne hjemmeside :

Phenethyl alcohol 1HNMR  ChemicalBook


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. marts 2019 af gerthansen

Sådan som jeg forstår dit spørgsmål, så er det for at du skal indikere hvad det sidder op af, for hvis du skriver ch2, ch2, så ville man jo forstå det som om det er de samme ch2, og så skulle du jo kun have peaks der viser dét. Det kunne jo lige så godt have været noget andet elektronegativt, og det er det jeg tror du skal vise, at du har 2 ch2, men at den ene sidder op af noget elektronegativt. Og i forhold til den med OH så tænker jeg at det har noget et gøre med at dit eneste andet bud nok ummidelbart kun kan være en C=NH, men så passer alt det andet bare ikke, og at singletter der integrer til en tit og ofte er alkoholer, men ved det sgu egentlig ikke rigit :/


Skriv et svar til: H-NMR spektre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.