Fysik

Astronomi

12. april 2019 af Lygtepæ1 - Niveau: C-niveau

Hej, jeg vil gerne have lidt hjælp til at bestemme massen af en exo planet, vi har fået en formel angivet som jeg har vedhæftet i bilag, ud over det er der også noget tekst til formlen som jeg ikke helt forstår og håber der er nogen der lige kan forklare mig.

"T er den fælles omløbstid om massemidtpunktet" Vil det sige at det er planetens omløbstid omkring dens stjerne? "

"Ms er massen af stjernen" Denne har jeg beregnet

"Vs er stjernens banefart om massemidtpunktet" hvad betyder dette? Hvis der menes planetens banefart har jeg også udregnet denne, men som jeg forstår det skal jeg finde en fart for stjernen hvilket jeg ikke helt synes giver mening. De andre værdier i formlen har jeg styr på.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. april 2019 af peter lind

Det er både stjernens og planetens omløbstid omkring det fælles massecenter. Du er nok vandt til at tænke på stjernen(eks. solen) som liggende stille; men det gør den faktisk ikke. 

Du skal så udregne STJERNENS banefart


Svar #3
12. april 2019 af Lygtepæ1

Har du en formel til hvordan dette kan gøres? Jeg kan ikke lige se en i min formel samling.. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. april 2019 af peter lind

Du kender omløbstiden. Du kan regne ud hvor massecenteret er og dermed finde baneradius for stjernen og deraf igen hastigheden


Svar #5
12. april 2019 af Lygtepæ1

Jeg kender omløbstiden for planeten, men ikke stjernen, er det ikke den jeg skal finde før jeg begynder på andet og hvordan finder jeg omløbstiden for stjernen?


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. april 2019 af peter lind

Omløbstiden er den samme for planeten og stjernen


Brugbart svar (1)

Svar #7
13. april 2019 af AngelOneOne

Hej,

Tænk på det på denne her måde. Hvis du svingede en 10 kg tung kugle rundt i en snor på en meter, ville du være nødt til at "svinge" med i en lille bevægelse selv, for ikke at miste balancen. Sådan gør stjerner også sammen med deres planeter (dog ikke for at holde balancen ;o) ).

Hvis du kigger på eksemplet med kuglen, så kan du se, at din "omløbstid" er nøjagtig den samme som kuglens omløbstid omkring dig. Det vil sige at jeres periode er den samme. Kuglen skal dog tilbagelægge en meget større afstand på den samme periode, derfor er dens banehastighed mange gange større end din.

Som Peter skriver, så "rokker" alle stjerner med planeter rundt i en bane omkring et fælles massecentrum. Disse rokkende bevægelser, er faktisk små cirkler (eller rettere ellipser - hvis radius er meget mindre end selve stjernen i de fleste tilfælde).

Så du kender altså stjernens periode, da den er den samme som planetes (som du jo har beregnet). Ud fra disse ting, kan du regne omkredsen ud af stjernens kredsløb, og dermed også beregne dens banehastighed.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Astronomi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.