Biologi

biodiversitet og nicher

13. april kl. 16:42 af nutellaelsker - Niveau: B-niveau

Hey allesamen en niche (som jeg har forstået det) er artens tilpasning af levestedet i økosystemet. Men så kommer jeg til et spørgsmål i en opgave hvor jeg skal forklare hvorfor NICHEANTAL (DVS STOR VARIATION I NICHERNE) har en stor indflydelse på biodiversitet, som jeg ikke helt forstår? Nicher er det det med hvad der skal til for at planten kan oveleve som f.eks. det rette klima, temperatur og fødevalg ect? 

er lidt forvirret her, så hvis nogen kunne forklare mig hvad nicher er på en pædagogisk måde ville det være en hjælpende hånd :-) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april kl. 21:58 af AngelOneOne

Hej,

En niche er i dette tilfælde, en beskrivelse af en art der er særligt tilpasset til en bestemt ting, der gør at de ikke har konkurrence (på forskellige områder). F.eks. hvis en organisme har specialiceret sig i at spise blade der er giftige for andre. Så konkurerer de ikke med andre om føden, og har dermed bedre overlevelseschancer - De udnytter med andre ord, en ressource andre ikke bruger.

Biodiversitet beskriver antallet af arter i et bestemt område (alt fra små afgrænsede områder som øer, til hele Jorden).

Hvis der findes mange nicher i et område, som forskellige arter har forstået at udnytte, så er der ganske givet også arter der har forstået at udnytte disse "niche"arter... osv. Det vil sige et stort antal nicher og dertilhørende niche"arter" giver unægtelig også en stor biodiversitet (altså arts-righed).

/Angel

- - -

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson

Skriv et svar til: biodiversitet og nicher

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.