Biologi

Alkohol?

15. april 2019 af Fatima2904 - Niveau: C-niveau

Hej.. Jeg har blot et spørgsmål, som håber nogen kan hjælpe mig med at finde et svar til"

Jeg ved, at alkohol (ethanol) har skadevirkninger, herunder flere former for kræft, leverskader, mavesår, forhøjet blodtryk, og nervebetændelse og meget andet når en stor mængde alkohol indtages regelmæssigt. Spørgsmålet er: "Hvorfor kan indtagelsen af store mængder alkohol medføre til disse sygdomme?

Håber nogen kan hjælpe da jeg ikke kan finde svaret nogle steder- og ved ikke meget om alkohol ;-) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. april 2019 af guzbak

Du kan jo læse lidt på alkoholomsætningen i kroppen. Det er igennem leveren ethanol omsættes. Når du har alkohol i blodet går andre processer i kroppen i stå for at kroppen kan udskille alkohol, som er fremmed for kroppen. Overbelastes leveren over længere tid, ødelægger det levercellerne og der kan dannes fibrose/bindevæv. Du kan få både fedtlever og skrumpelever heraf og så er der mindre fungerende levervæv til at arbejde. Hvis leveren ikke fungerer optimalt kan man få portal hypertension/højt blodtryk. Hvis leveren presses rigtig meget kan der udvikles leverkræft (hepatocellulært carcinom).

Helt basic er der jo også skader man får af bare at være beruset som underernæing, kummerlige kår som kan give øget risiko for infektion samt fald med traumer til følge.

Se evt. her https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/mave-tarm/tilstande-og-sygdomme/lever/leversygdom-alkoholisk/
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
15. april 2019 af Fatima2904

omg tusind tak, det hjalp virkelig meget! Sætter pris på din hjælp!


Skriv et svar til: Alkohol?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.