Kemi

Omkrystallisation

16. april kl. 15:39 af Emilie50 - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg er i gang med at skrive en rapport omkring acetylsalicylsyre, og så ville jeg høre hvad principperne er i en omkrystallisation, for jeg brugte ethanol og vand som opløsningsmidler, men hvorfor opløses salicylsyre fx i disse to væsker og ikke acetylsalicylsyre. Hvad er princippet for at fjerne urenhederne her?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april kl. 15:26 af gerthansen

Forskellige stoffer bliver opløst forskelligt i væsker. I dit forsøg antager vi at vi kun har salicylsyre og acetylsalicylsyre, og det er salicylsyren vi vil have fjernet for at få et renre produkt. Så hvis du på en måde kan tillsætte din blanding i en væske, hvor kun salicylsyren bliver opløst, kan du jo skylle den væk, og så har du blot dit produkt tilbage, som du jo gerne vil have.

Måden omkrystallisering virker på er at du finder en væske hvor begge stoffer kan opløses, men ved forskellige temperaturer, hvor du så også helst ser at dit produkt udfælder først når du en gang sænker temperaturen. Så du tager dit produkt, kommer det i et opløsningsmiddel, sørger for at begge stoffer er opløst, og så begynder du at sænke temperaturen, indtil du ser at dit produkt begynder at udfælde som krystaller, og så kan du frafiltrere væsken med urenhederne, og så skulle du jo rent teoretisk have dit rene produkt tilbage, men det sidste er nok nærmere ønske tænkning frem for realitet.

Skriv et svar til: Omkrystallisation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.