Fysik

Trækkraft

20. april 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

Hej. Hvordan skal man lave opgave a)? Jeg forstår at loddet bliver påvirket af tyngdekraften, og at normalkraften er mindre end tyngdekraften. F1 må være tyngdekraft - normalkraft. Men hvordan beregner jeg normalkraften i det her tilfælde?

Vedhæftet fil: trækkraften.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2019 af Soeffi


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. april 2019 af ringstedLC

a) "Først beregner jeg tyngdekraften Fl på loddet vha. formlen ...:"

Forestil dig et lod på 51 kg ophængt i F1, - og tyngdekraften på dette.

 \begin{align*} \text{I venstre tilf\ae lde}: \\ F_1 &= F_{l}\Rightarrow \text{ro/stilstand} \\ F_1 &>F_{l}\Rightarrow \text{bev\ae gelse \textbf{opad}} \;,\;0>F_1\;,\;0<F_{l}=491 \text{ N} \\ \text{I h\o jre tilf\ae lde}: \\ F_2 &= \tfrac{1}{2}\cdot F_{l}\Rightarrow \text{ro/stilstand} \\ F_2 &> \tfrac{1}{2}\cdot F_l\Rightarrow \text{bev\ae gelse \textbf{opad}} \;,\;F_2>0\;,\;F_{l}=491 \text{ N} \end{align*}

illustrerer tyngdekraftens deling over trissen i højre tilfælde.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. april 2019 af ringstedLC

b) For at hæve lodderne skal deres potentielle energi Epot gøres større. Det er et arbejde W:

\begin{align*} W &= F\cdot s=E_{pot} \\ \text{I begge tilf\ae lde}: \\ W_{F_{n}}=W_l &=F_l\cdot s_l \;,\;s_l=2 \text{ m} \\ W_{F_{n}} &=491\cdot 2\;\left (N\cdot m=J \right )=\;?\text{ J} \\ \text{Fordi energien bevares hvis}: \\ W_{F_{1}} &= W_{F_{2}}\Downarrow \\ F_1\cdot s_1 &= F_2\cdot s_2 \\ \text{Da trisserne halverer den}\;\; \\ \text{resulterende}\;s_l \text{ i h\o jre tilf\ae lde}: \\ s_l=\tfrac{1}{2}\cdot s_2\Leftrightarrow s_2 &=2\cdot s_l\Downarrow \\ F_l\cdot s_1 &= \tfrac{1}{2}\cdot F_l\cdot 2\cdot s_l\Downarrow \;,\;F_1=F_l\;,\;F_2=\tfrac{1}{2}\cdot F_l \\ F_l\cdot s_1 &= \tfrac{1}{2}\cdot F_l\cdot 2\cdot s_l\Downarrow \\ F_l\cdot s_l &= F_l\cdot s_l\Downarrow \;,\;s_1=s_l \\ F_l &= F_l \end{align*}


Skriv et svar til: Trækkraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.