Fysik

find energitab i en transformer

20. april 2019 af Skoleelev4 - Niveau: B-niveau

hej.

Jeg er igang med en rapport hvor jeg arbejder med transformer og skal finde spændingen der kommer ud af den sekundære spole men har problemer med at finde mængden af energitab. I vores fysik bog står der en formel for beregning af energitabet men uden forklaring. Formlen er: Ptab2/Ptab1 = (U1/U2)

Jeg ved at U står for spændingen (volt) der kommer igennem men ikke havd de mener med Ptab1 og 2


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2019 af peter lind

P er en standartbetegnelse for effekten


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. april 2019 af mathon

Effekttabet har især interesse ved transport af el-energi over store afstande.

Med de valgte kabler kan resistansen i disse ikke ændres, men strømmen igennem dem kan ændres.

Effekttabet:
                           \small P_{tab}=R\cdot I^2     kan nedbringes betydeligt, hvis \small I mindskes.

Beregnes ud fra en ideal transformer, for hvilken 
gælder:
                           \small U_s\cdot I_s=U_p\cdot I_p

                           \small \frac{I_s}{I_p}=\frac{U_p}{U_s}

Effekttab uden transformation \small P_ {\textup{tab 1}}=R\cdot{ I_p} ^2

Effekttab med transformation \small P_ {\textup{tab 2}}=R\cdot{ I_s} ^2

                           \small \frac{P_{\textup{tab 2}}}{P_{\textup{tab 1}}}=\frac{R\cdot {I_s}^2}{R\cdot {I_p}^2}=\frac{ {I_s}^2}{{I_p}^2}=\left (\frac{U_p}{U_s} \right )^2
eller når indices udskiftes:

                          \small \begin{matrix} p\\s \end{matrix}\rightarrow \begin{matrix} 1\\2 \end{matrix}

                           \small \frac{P_{\textup{tab 2}}}{P_{\textup{tab 1}}}=\left (\frac{U_1}{U_2} \right )^2


Svar #3
21. april 2019 af Skoleelev4

Tak for hjælpen

Skriv et svar til: find energitab i en transformer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.