Kemi

Er kalk basisk?

30. april 2019 af Antonwild - Niveau: C-niveau

Jeg får 12 i kemi og at jeg ikke fatter det her spørgsmål. Det irriterer mig.

Hvorfor er kalkholdig jord svagt basisk (kalk = CaCO3)?

Jeg har ingen informationer om calciumcarbonat andet end at jeg kan regne mig frem til molarmassen selvfølgelig. Men siden jeg ikke kender volumen og stofmængden, eller masse og densitet, kan jeg ikke udregne stofmængdekoncetrationen for calciumcarbonat og endvidere kan jeg ikke udregne pH-værdien af det. Derfor kan jeg jo umuligt finde ud af om det er basisk eller syrisk? Er min lærer helt væk?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2019 af gerthansen

Er ikke helt sikker, men er det ikke bare at CaCO3 kan dissociere Ca, og så kan den optage protoner i stedet, og dermed gør det, det til en base, men er virkelig ikke sikker :/


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. april 2019 af janhaa

#0

Jeg får 12 i kemi og at jeg ikke fatter det her spørgsmål. Det irriterer mig.

Hvorfor er kalkholdig jord svagt basisk (kalk = CaCO3)?

Jeg har ingen informationer om calciumcarbonat andet end at jeg kan regne mig frem til molarmassen selvfølgelig. Men siden jeg ikke kender volumen og stofmængden, eller masse og densitet, kan jeg ikke udregne stofmængdekoncetrationen for calciumcarbonat og endvidere kan jeg ikke udregne pH-værdien af det. Derfor kan jeg jo umuligt finde ud af om det er basisk eller syrisk? Er min lærer helt væk?

CO_3^{2-}+H_2O=> HCO_3^-+OH^-


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2019 af mathon

             \small CaCO_3\, _{\textit{(s)}}\; \rightleftharpoons \; Ca^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; C{O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\qquad\textup{som kun er svagt forskudt mod h\o jre}

\small \textup{men }C{O_3}^{2-}\textup{ er en middelst\ae rk base med }pK_s=3.60


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. maj 2019 af mathon

hvorfor #2 forløber.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. maj 2019 af mathon

#2 bør noteres

                               \small C{O_3}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightleftharpoons\; HCO_3^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}                


Skriv et svar til: Er kalk basisk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.