Fysik

Regression og graf ud fra data - henfaldsloven

01. maj 2019 af Zephon - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har fået en tabel, som jeg skal lave en graf og regression for, så jeg kan bestemme henfaldskonstanten og halveringstiden.

Hertil er mit spørgsmål, hvordan jeg skal tackle det?
Tabellen er opskrevet således at tiden står øverst, i minutter, og til de tidsværdier, er der en værdi af DeltaN til hver tid. Jeg kan se, at jo længere tid der går, jo færre kerner er der.

Jeg ved at jeg skal lave en regression ved hjælp af henfaldsloven, men hvordan skal jeg helt tackle det her? Henfaldsloven siger jo at N = N_0*(1/2)^(t/T½)

DeltaN er vel  N_0-N(t) 

Hvad skal jeg stille op i min x-akse og hvad skal jeg stille op i min y-akse?

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2019 af peter lind

Du skal  bruge eksponentiel regression med t  tiden ud af førsteaksen og N ud af anden aksen. Brug dit CAS værktøj til det


Svar #2
01. maj 2019 af Zephon

Hej, tak for svar.

Skal jeg udregne N for hver af de pågældende tidspunkter?
Derudover, skal jeg så benytte mig af denne sammenhæng:
N = N_0 * e^(-k*t)   ?
Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2019 af peter lind

Regression kræver samtlige punkter. Regressionen levere funktionen. se nærmer på https://da.wikipedia.org/wiki/Regressionsanalyse


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. maj 2019 af ringstedLC

Hvis tabellen oplyser ΔN for en t, kan du ikke se, at N bliver mindre, men kun at forandringen i bliver mindre. ΔN / Δt er hældningen af N , altså N '.

Læg lige opgaven op, så vi kan se den tabel.

Det er mest almindeligt, at afsætte t på x-aksen og så N som y-værdien.


Svar #5
01. maj 2019 af Zephon

Hej igen,

til svar #3, som jeg skrev oppe, så har jeg fået udleveret en tabel med data. 

Hertil får det givet at til tiden t = 0, er DeltaN=10000, til t = 10, så er DeltaN = 95400 osv. osv, her op til 100. Hvori t er givet i minutter.

Svar #4, du har ret, jeg kan kun se, at forandringer i N bliver mindre. 

Det er det eneste, som jeg har fået givet.


Svar #6
01. maj 2019 af Zephon

Da det er DeltaN, er det så bedst at lave en lineær regression med datasættet og benytte hældningen af den lineære funktion som halveringstiden?

Mvh


Svar #7
01. maj 2019 af Zephon

Mangler stadig hjælp..


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. maj 2019 af ringstedLC

Nej, det giver da ingen mening. N(t) er en eksponentialfunktion og du får en tabel med talsæt for ΔN. De talsæt som du har skrevet i #5 giver ingen mening for mig.


Svar #9
01. maj 2019 af Zephon

her er tabellen, som jeg snakker om

Vedhæftet fil:aasd.PNG

Svar #10
01. maj 2019 af Zephon

Jeg får nemlig denne henfaldskonstant, når jeg laver en regression for  N = N_0*e^(-k*t)

Dette giver en halveringstid på 111 minutter.

Senere i opgaven får man givet en tabel, her med isotoper og deres halveringstider, og man skal påpege hvilken en af dem der er den rigtige, en af disse er nemlig 109 minutter. Det er tæt på, men det er ikke helt det.

Vedhæftet fil:dsadsas.PNG

Svar #11
01. maj 2019 af Zephon

Det haster nemlig en smule .....

Det skal afleveres i morgen kl 13.30, og jeg kan simpelthen ikke få det til at give mening oppe i mit hovede, hvordan jeg skal finde henfaldskonstanten og halveringstiden ud fra et datasæt med forandring i N til givne tidspunkter


Brugbart svar (0)

Svar #12
02. maj 2019 af peter lind

 Du må regne med at der er statistisk og måle usikkerhed så det ser faktisk fint ud med den rigtigeDer er kun 2% til foskel.

#11 I #10 har du angivet at du har fået en halveringstid på 111 minutter så hvordan kan du være i tvivl om det ?


Skriv et svar til: Regression og graf ud fra data - henfaldsloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.