Fysik

Henfaldsloven på et datasæt

01. maj 2019 af Zephon - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har fået et datasæt, som jeg skal lave en graf og regression for, så jeg kan bestemme henfaldskonstanten og halveringstiden.

Hertil er mit spørgsmål, hvordan jeg skal tackle det?
Datasættet er opskrevet således at tiden står øverst, i minutter, og til de tidsværdier, er der en værdi af DeltaN til hver tid. Jeg kan se, at forandringen i N bliver mindre

Jeg ved at jeg skal lave en regression ved hjælp af henfaldsloven, men hvordan skal jeg helt tackle det her? Henfaldsloven siger jo at N = N_0*(1/2)^(t/T½)

DeltaN er vel  N_0-N(t) 

Hvad skal jeg stille op i min x-akse og hvad skal jeg stille op i min y-akse?
OBS stiller spørgsmålet igen, siden jeg ikke fik meget hjælp på første tråd.

Mvh
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2019 af ringstedLC

Lad være med at lave en ny tråd med det samme spørgsmål!


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. maj 2019 af mathon

                      \small N(t)=N_0\cdot \left ( \frac{1}{2} \right )^{\frac{t}{T_{\frac{1}{2}}}}

                      \small \frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}=N_0\cdot \left ( \frac{1}{2} \right )^{\frac{t}{T_{\frac{1}{2}}}}\cdot \ln\left ( \frac{1}{2} \right )\cdot \frac{1}{T_{\frac{1}{2}}}=N(t)\cdot (-k)=-k\cdot N(t)

                     \small \begin{array}{lll} \small \small \mathrm{d}N=-k\cdot N(t)\cdot \mathrm{d}t\\\\ \Delta N\approx k\cdot N(t)\cdot \Delta t&&\textup{n\aa r }\Delta t\textup{ er lille} \end{array}

...

      \small \frac{\ln(\frac{1}{2})}{T_{\frac{1}{2}}}=-k                


Skriv et svar til: Henfaldsloven på et datasæt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.