Kemi

sølvpapir i natriumhydroxid / afløbsrens

09. maj 2019 af Bobu - Niveau: 9. klasse

I 2007 blev samme spørgsmål stillet, og svaret har jeg nedenunder medsendt. Afstem selv, bliver der sagt - men - jeg kan ikke se afstemningen for mig. Laver man forsøget ser man i starten en M E G E T langsom proces. Vi lavede forsøget i en kolbe, med en ballon sat over mundingen.  Lidt efter lidt steg temperaturen og processen gik hurtigere og hurtigere - kolben blev meget varm - dog ikke kogende - og balonen taget af og undersøgt og godkendt for H2

Væsken i kolben var under processen forvandlet fra en klar til en sort væske.

Hvorfor sort ?

Hvad er der blevet af Na+ jonerne?

Betyder det, at der i processen udskildes rent Na  - det giver jo ikke mening, når der er H2O til stede? Afløbsrens er jo ikke rent NaOH. Der er en del H2O med i processen.

"sølvpapir" er jo ikke rent aluminium. Er der stoffer i sølvpapiret der spiller med i processen?

06. februar 2007 af Larsendrengen (Slettet)

HO(-) (aq) + Al(s) --> [Al(OH)4(-)](aq) + H2(g) 


du må selv afstemme. Men reaktionsblandingen bliver ret varm og er faktisk ganske farlig at udføre da det kan koge voldsomt, og koncentreret kogende NaOH er pissefarligt og får man det i øjnene er det sket. Øjnene er ikke til at redde, for så hurtig reagerer konc. varm NaOH med hornhinden.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2019 af gerthansen

dine OH- ioner får du fra NaOH som i opløsningen bliver til NaOH <=> Na+ og OH-. Så Natriumen forbliver i væsken. Hvad det sorte i væsken stammer fra ville mit bedste gæt være nogen urenheder fra folien.


Skriv et svar til: sølvpapir i natriumhydroxid / afløbsrens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.