Fysik

Brændværdi for hydrogen

25. maj 2019 af Verittas (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg tænkte, på at da hydrogen har en brændværdi på 142,5 Mj/kg, kan det have en betydning for, om man vil bruge det som brændstof, netop fordi den har en meget stor brændbarhed.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2019 af mathon

Har du tænkt over, at 1 kg hydrogen ved standardbetingelser fylder 12 m3?


Svar #2
25. maj 2019 af Verittas (Slettet)

nej, men har ikke helt forstået, fordi vi fik en gang, at vide fra vores lærer, at hydrogen var noget, som man ikke var b.la. særlig glad for at bruge som brændstof til busser og biler, fordi den har en meget høj brændværdi


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. maj 2019 af ringstedLC

Din lærers argument er ikke umiddelbart logisk. For det er en fordel med høj brændværdi, da man ellers skal medbringe meget brændsel. Men da brændværdi opgives i energi pr. vægtenhed fås:

\begin{align*} B_{Hydrogen}=142.5\text{ MJ/kg} &=142.5\cdot 0.00009\;\left (\tfrac{MJ\cdot kg}{kg\cdot l}=\tfrac{MJ}{l} \right )=0.01283 \text{ MJ/l} \\ B_{Benzin}=42.7\text{ MJ/kg} &=42.7\cdot 0.74\;\left (\tfrac{MJ\cdot kg}{kg\cdot l}=\tfrac{MJ}{l} \right ) =31.6 \text{ MJ/l} \\ \frac{B_{Benzin}}{B_{Hydrogen}} &= \frac{31.6}{0.01283} \approx 2500 \end{align*}

Brændværdi pr. kg for hydrogen er ca. tre gg større end for benzin. Men brændværdi pr. l for benzin altså 2500 gg større end for hydrogen.


Svar #4
25. maj 2019 af Verittas (Slettet)

Jeg tror, at jeg omformulerede min læreres formulering dårligt. Han mente, at man ikle var særlig glad for hydrogen som brændstof,da det brænder ret let,

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. maj 2019 af ringstedLC

Det gør benzindampe jo også. Problemet er brinten skal komprimeres voldsomt for at fylde mindre og så bliver tanken tung for at kunne holde til trykket. Koblinger m.m. bliver også kostbare fordi sikkerheden skal være i orden. Men forbrændingen er til gengæld helt fri for kuldioxid.


Skriv et svar til: Brændværdi for hydrogen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.