Matematik

Hjælp til en fortabt. Eksponentiel funktion f(x) = b · ax ?

25. maj 2019 af lykkeeeeee - Niveau: C-niveau

Jeg skal have ting skåret ud i pap - så jeg håber I kan hjælpe mig.

Vi har en omsætning på 15.795 mio. kr. hvilket er en stigning på 7% i forhold til året før og en forventet stigning på 7% pr. år.

Jeg skal lave en eksponentiel funktion, hvor f(x) = b · ax, hvor f(x) er omsætningen og x er år efter 2017.

Problemet er, at jeg stadig er ved og lære hvordan man putter tal ind med bogstaverne. 

For det første forstår jeg ikke hvorfor der er 3 x'er, det er ret forvirrende. Kan nogen forklare mig dette?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2019 af mathon

Du skriver ikke hvilket år omsætningen er 15.795 mio. kr..


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj 2019 af mathon

              \small \begin{array}{llll} \textup{eksponentiel funktion:}&f(x)=b\cdot 1.07^x \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. maj 2019 af mathon

              \small \small \small \small \small \begin{array}{llll} \textup{\textbf{Hvis} }15.795 \textup{ mio er }\\ \textup{oms\ae tningen i 2018:}\\\\ \textup{eksponentiel funktion:}&f(x)=15.795\cdot 1.07^{-1}\cdot 1.07^x\\\\ &f(x)=14.762\; \textup{mio}\cdot 1.07^x&x\textup{ \aa r efter 2017}\\\\ \textup{eller noteret:} &f(x)=15.795\; \textup{mio}\cdot 1.07^{x-1} \end{array}


Skriv et svar til: Hjælp til en fortabt. Eksponentiel funktion f(x) = b · ax ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.