Studievalg og videregående studie

Statskundskab, jura eller økonomi?

27. maj 2019 af KarstenX

Jeg skal studere efter sommerferien, men jeg er fortsat i tvivl om hvad jeg skal læse. Jeg ved, at jeg gerne vil arbejde ud fra et samfundsfagligt perspektiv, hvorfor jeg specielt finder uddannelserne Statskundskab, Jura og Økonomi interessante. Alternativt har jeg også overvejet journalist, da jeg er meget begejstret for skriftlig formidling.

Så jeg vil gerne have nogle inputs i forhold til de 3 uddannelser. Hvad er jeres egne erfaringer med dem - både godt og skidt? Hvad skal man have in mente i forhold til de forskellige uddannelser, hvad er det bedste ved dem osv. 

Det skal lige siges, at jeg allerede har været til diverse oplæg, søgt nettet rundt, læst studieordninger, besøgt uni osv. Men jeg føler fortsat, at jeg mangler nogle inputs

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2019 af Smut1

Jura eller økonomi? Er du meget glad for tal, så er økonomi noget mere givtigt, men nok lidt træls, hvis man ikke er højt matematisk begavet.


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. maj 2019 af 123434

Statskundskab er meget metode og statistik, handler en del om samfundet, men også om mange andre ting. Det er ikke blot udvidet samfundsfag. Du øver dig meget i skriftlig formidling på statskundskab og bliver god til at skrive, formulere dig og tænke analytisk. 

Jura er meget lovstof og argumentation ud fra lovstof. Jura er mere konkret end statskundskab

Økonomi er meget matematisk rettet. Så er statskundskab mere humanistisk rettet

Jeg tænker, at disse uddannelser alle kan give gode jobmuligheder efterfølgende samt i mange tilfælde giver nogenlunde ens muligheder. Men så skal du måske overveje at vælge hvad du synes ville være mest interessant at læse i årene. Hvis du er meget konkret tænkende, så tror jeg statskundskab bliver svær, da statskundskab godt kan være en smule fluffy. Omvendt hvis du synes matematik er rigtig svært, så bliver økonomi sikkert også rigtig svær. Du har nogle gode uddannelser at vælge i mellem, som giver gode jobmuligheder efterfølgende. De er alle sammen rigtig gode. Så synes jeg bare du skal vælge den du vil have det bedst med at studere. 


Skriv et svar til: Statskundskab, jura eller økonomi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.