Kemi

Aflæsning af IR-spektrum

31. maj 2019 af AnneSoffia - Niveau: B-niveau

IR-spektrum vedhæftet over densiteten af ethanol

En der ved hvordan man aflæser det og hvordan man finder afstanden fra "bunden af dalen" til linjen for vand..?

Tak på forhånd:)


Svar #1
31. maj 2019 af AnneSoffia

Vedhæfter lige et bedre billede:


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2019 af gerthansen

Er du sikker på at det er densitet, og ikke bare hvor meget ethanol der er i vand?


Svar #3
31. maj 2019 af AnneSoffia

Jo det rigtigt, men hvordan kan man aflæse det?


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. maj 2019 af gerthansen

Du laver en standard kurve, som der også fint står under tabellen.


Svar #5
31. maj 2019 af AnneSoffia

Det har jeg gjort men det fordi jeg skal finde en y-værdi som jeg skal indsætte i den ligning jeg får


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. maj 2019 af gerthansen

Din y-værdi er din transmitans, og x-værdi er ethanol indhold i % så vidt jeg kan se. Men hvad er det du skal finde?


Svar #7
31. maj 2019 af AnneSoffia

Vedhæfter lige kurven


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. maj 2019 af gerthansen

Men hvad er det du gerne vil finde?


Svar #9
31. maj 2019 af AnneSoffia

Spørgsmålet lyder: "Find afstanden fra "bunden af dalen" til linjen for vand. Dette svarer til y i ligningen" 


Brugbart svar (0)

Svar #10
31. maj 2019 af gerthansen

Hvad skal den opgives i?
 


Svar #11
31. maj 2019 af AnneSoffia

Vol% 


Brugbart svar (0)

Svar #12
31. maj 2019 af gerthansen

For som jeg ser det behøver du ikke en ligning, du kan bare trække to tal fra hinanden. Du tager bare trasnmitansen fra 25% og trække fra transmitansen for 0%, og så har du svaret opgivet i %


Svar #13
31. maj 2019 af AnneSoffia

Jo tak, men tror min lære gerne vil have jeg indsætter det i ligningen, da opgaven lyder sådan. Men skal jeg så indsætte 25% som  y-værdien for at bestemme inholdet af ethnaol i destillatet?


Brugbart svar (0)

Svar #14
31. maj 2019 af gerthansen

I følge din regression sætter du bare ethanol indholdet ind på x' plads, for 0% og 25% og så finde forskellen i de to værdier du får ud. Men kan ikke se hvorfor du ikke skal må kunne gøre det andet da det er meget hurtigere.


Svar #15
31. maj 2019 af AnneSoffia

Skal jeg ikke indsætte det på y-værdiens plads for opgaven siger nemlig jeg skal finde x-værdien ved at indsætte afstanden fra "bunden af dalen" til linjen for vandet som y-værdi?


Brugbart svar (0)

Svar #16
31. maj 2019 af gerthansen

tror jeg ikke, da du skal finde højden, som i dette tilfælde er forskellen i transmitans. Hvad jeg kan se fra din regression, så er din x-værdi %ethanol, mens y er transmitansen fratrukket vandet.

Faktisk så vil jeg vove at påstå du faktisk  bare kan nøjes med at indsætte 25% ind på x' plads og så bare brug det tal du får der som "højde".


Svar #17
31. maj 2019 af AnneSoffia

Altså opgaven lyder sådan at jeg skal først finde højden og derefter bruge højden som y-værdi

Skal jeg så først indsætte 25% på x-værdiens plads og så bagefter indæstte y-værdien jeg før fra det ind på y-værdiens plads i den samme ligning for at finde x eller hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #18
31. maj 2019 af gerthansen

Ville ummidelbart sige at du skal finde højden ved at ca. aflæse, og så indsætte den i den ligning du får og så finde x. Da det ikke giver så meget mening at regne en højde, for så at indsætte den.


Svar #19
31. maj 2019 af AnneSoffia

vil højden så være 25...?


Brugbart svar (0)

Svar #20
31. maj 2019 af gerthansen

nærmere 20


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.