Fysik

Hjælp til fysik forsøg om tranformation

02. juni 2019 af Camilla0276 - Niveau: 9. klasse

Hej:)

Jeg skal til naturfaglig eksamen i næste uge. Mit overordnede emne er vedvarende energi, og jeg har fokus på solceller og vindmøller. Jeg skal lave et forsøg der hedder tranformation 3/strøm over store afstande. Jeg er bare gået lidt fast i hvad jeg kan snakke om ved det her forsøg inde for fysik og biologi, da jeg har fundet det jeg skal sige til geografik-delen. Håber nogen kan hjælpe mig:)

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2019 af mathon

Hvordan overføres el-energi, når afstanden mellem producent og forbruger er STOR?

Der transformeres.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2019 af mathon

Husk
                 \small P_{tab}=R\cdot I^2


Svar #3
02. juni 2019 af Camilla0276

Hej tak for dit svar. Er ikke lige helt sikker på ligningen, med hvad den helt nøjagtigt betyder?


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2019 af ringstedLC

Prøv at se denne tråd: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1896648, hvor der netop er fokuseret på det som nævnes i #1.

Eventuelle spørgsmål til ovenstående tråd bedes stillet i denne.


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2019 af mathon

For en ideel tranformer
gælder:
                           \small \begin{array}{lllllllll} \textup{tranformerligningen:}&U_s\cdot I_s=U_p\cdot I_p\\\\ \textup{endvidere:}&\frac{U_s}{U_p}=\frac{N_s}{N_p}=\frac{I_p}{I_s}\\ \textup{hvoraf:}\\&I_s=\left ( \frac{N_p}{N_s} \right )\cdot I_p\\ \textup{samt:}\\&{I_s}^2=\left ( \frac{N_p}{N_s} \right )^2\cdot {I_p}^2\\\\\\\\ \textup{efekttab uden T.}&{P_{tab}}^{uden}=R\cdot {I_p}^2\\\\ \textup{efekttab med T.}&{P_{tab}}^{med}=R\cdot {I_s}^2=R\cdot \left ( \frac{N_p}{N_s} \right )^2\cdot {I_p}^2 \\\\ \textup{effekttabsforhold:}&\eta =\frac{{P_{tab}}^{med}}{{P_{tab}}^{uden}}=\left ( \frac{N_p}{N_s} \right )^2 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juni 2019 af mathon

Er der f.eks. 20 gange flere vindinger i sekundærsiden
er effektforholdet i forsyningsledningerne:

                                                                  \small \small \begin{array}{lllllllll} \eta =\left ( \frac{1}{20} \right )^2=0.0025=0.25\% \end{array}


Skriv et svar til: Hjælp til fysik forsøg om tranformation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.