Matematik

Bevis

05. juni 2019 af MariaBz - Niveau: B-niveau

Jeg har fået til opgave at bevise denne, men jeg kan ikke finde ud af hvordan man matematisk gør det, er der en der kan hjælpe mig? 

Vedhæftet fil: bevis.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2019 af Capion1

∀ x ≥ 0:    \sqrt{x}=x^{\frac{1}{2}}\, \Leftrightarrow \, \left ( \sqrt{x} \right )^{2}=\left ( x^{\frac{1}{2}} \right )^{2}\, \Leftrightarrow \, x=x^{2\cdot \frac{1}{2}}


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2019 af Soeffi

#0. Hvad har du at gå ud fra?...For mig at se, er det per definition det samme.

Svar #3
05. juni 2019 af MariaBz

Det synes jeg også, men jeg har fået afvide at jeg skal lave et matematisk bevis ud fra det..

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juni 2019 af Anders521

#3 Har din lærer ikke sagt/skrevet andet?


Svar #5
05. juni 2019 af MariaBz

Nope

Brugbart svar (0)

Svar #6
05. juni 2019 af Soeffi

#5.

Prøv at spørge din lærer, hvilke definitioner, som man har at gå ud fra.


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. juni 2019 af Bibo53

Da x^{1/2}=e^{\frac{1}{2}\cdot\ln(x)} for x>0 ifølge det udvidede potensbegreb, er

x^{1/2}\cdot x^{1/2}=e^{\frac{1}{2}\ln(x)}\cdot e^{\frac{1}{2}\ln(x)} =e^{\frac{1}{2}\ln(x)+\frac{1}{2}\ln(x)}=e^{\ln(x)}=x.


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. juni 2019 af Eksperimentalfysikeren

Der er lærere, der mener, at man kun kan definere x1/2 ved hjælp af logaritmer. Dette er forkert. Man kan definere x1/2 som kvadratroden af x.

Der er også lærere, der mener, at man ikke kan definere logaritmer uden brug af integration af 1/x. Dette er også forkert, de første logaritmer er tabellagt inden man integrerede 1/x.

Definitionen af x1/2 som kvadratroden af x har begrændet definitionsområde. Derfor har definition ud fra logaritmer relevans, da den giver mulighed for at bevæge sig ud i de komplekse tal. Noget lignende gælder for sin og cos, der er defineret ud fra enhedscirklen, får en udvidet definition gennem rækkeudvikling, som kan benyttes for komplekse tal.

I begge disse tilfælde er der brug for et bevis for at den nye definition stemmer overens med den gamle for de x-værdier, der er i fællesmængden af definitionsmængderne.


Skriv et svar til: Bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.