Fysik

alfa, beta og gamma stråling - bestrålede fødevarer

05. juni 2019 af yasm0903 - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg skal snart op til min naturfagseksamen og har virkelig brug for hjælp med et par sprøgsmål jeg ikke rigtig selv kan finde ud af. håber i kan hjælpe. tak på forhånd.

Hvorfor er alfastråling farligere end beta og gamma stråling?

Hvordan dannes frie radikaler?

hvad betyder ionisterende stråling?


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2019 af peter lind

Det kommer an på hvor strålinge kommer fra. alfa strålingen er den mindst gennentrængelig stråling. Hvis den kommer udefra bliver den standset af tøjet eller huden, så den gør ikke stor skade. Hvis den kommer indefra kroppen bliver praktisk taget al stråling stoppet i kroppen og så er den  mest skadelig.

Ioniserende stråling er stråling der river elektroner løs fra deres atomer, så de danner ioner. Den ioniserende stråling danner også frie radikaler


Svar #2
05. juni 2019 af yasm0903

svar til #1

jeg har nemlig om bestrålede fødevarer og jeg ville bare spørger er alfastråling farligere end beta og gamma stråling, når man vælger at bestråle fødevarer eller vælger man bare ikke at bestråle med alfastråling, fordi den nemt bliver standset og bare ikke giver den største effekt til fødevarer, altså dræber bakterier osv?

kan nogen hjælpe med at forklare lidt mere om frie radikaler og elektroner der løsriver sig fra sine atomer og noget med effekterne??


Svar #3
05. juni 2019 af yasm0903

og også noget med frie radikaler. kan jeg få en forklaring på hvordan antioxidanter kan beskytte dannelsen af frie radikaler? hvordan??


Svar #4
05. juni 2019 af yasm0903

Håber i kan hjælpe

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juni 2019 af peter lind

Jeg ved ikke så meget om bestråling af fødevarer. Da alfastrålerne ikke trænger så langt ind vil de være nytteløse for de dybere lag. Hvis det bare er bakterier, virus og lignende på overfladen, man vil slå ihjel er de nok velegnet


Svar #6
05. juni 2019 af yasm0903

#5 mange tak
Kan nogen hjælpe med at forklare lidt mere om frie radikaler og elektroner der løsriver sig fra sine atomer og noget med effekterne??

Brugbart svar (0)

Svar #7
05. juni 2019 af gerthansen

Tror det eneste du bør vide om radikaler er at de er meget reaktive, og dermed kan ødelægge vitale ting i kroppen hvis de kommer ind.


Svar #8
05. juni 2019 af yasm0903

#7 mange tak

bare lige et spørgsmål til. hvilke stoffer indeholder fx jordbær?


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. juni 2019 af gerthansen

Som i atomer, eller molekyler?


Svar #10
06. juni 2019 af yasm0903

Atomer, altså når fx jordbær bliver bestrålet kommer den ioniserende stråling ind og rammer atomet og hvad så ?

Brugbart svar (0)

Svar #11
06. juni 2019 af gerthansen

Ved ikke helt præcist hvad der sker, men tænker ummidelbart bare den ødelægger kernerne i det den rammer.


Svar #12
06. juni 2019 af yasm0903

kan det så ikke tage stade på vores dna (celler), når vi spiise de bestrålede fødevarer?


Brugbart svar (0)

Svar #13
06. juni 2019 af gerthansen

Som sagt ved jeg ikke helt hvordan det fungerer med stråling på mad, men den eneste måde du ville kunne tage skade er så ved at der er blevet dannet et stof som er farligt for dig i store nok mængder, eller at du har bestrålet det så meget at det selv er begyndt at udsende stråling, for så bliver det farligt at indtage.


Svar #14
06. juni 2019 af yasm0903

mange tak. ved du hvorfor fødevarer som kød og mejeriprodukter ikke kan bestråles fordi det kan ændre på smagen og lugten, men at fødevarer som kryderier, frugt og grønt godt kan bestråles uden at ændre på lugt eller smag?


Brugbart svar (0)

Svar #15
06. juni 2019 af gerthansen

Desværre ikke nej


Skriv et svar til: alfa, beta og gamma stråling - bestrålede fødevarer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.