Kemi

carbonhydrider

09. juni 2019 af kawsa - Niveau: B-niveau

hej er der nogle der kan hjælpe mig med at få et svar på disse spørgsmål til min kemi eksame. I må evt. sætte links op til forklaring eller svar:) da jeg ikke forstår det. tak for hjælpen på forehånd. 

sammenhængen mellem kogepunktet og isomeri evt. eksempler 

strukturisomerer kontra kogepunkt

cis/trans isomerer kontra kogepunkt


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2019 af Heptan

strukturisomerer kontra kogepunkt

Forgrenede carbonhydrider har lavere kogepunkt, da Londonkræfterne/dispersionskræfterne (lær en af de ord udenad) er svagere, fordi der er mindre kontakt mellem molekylerne ... det er ligesom at man kan have stor kontakt mellem to stykker papir vs. nærmest ingen kontakt mellem to kugler.

cis/trans isomerer kontra kogepunkt

Lidt det samme her ... trans har større kogepunkt, fordi molekylerne har bedre kontakt med hinanden, så de klistrer til hinanden og vil ikke flyve væk fra hinanden (koge).


Svar #2
09. juni 2019 af kawsa

Mange tak skal du have, men hvad med den øverste spørgsmål "sammenhængden mellem kogepunkt og isomeri?


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juni 2019 af Heptan

Er det ikke hovedspørgsmålet, og de andre underspørgsmål?

Er spørgsmålet kun om carbonhydrider, eller alle organiske stoffer? Fordi så kan du også tage funktionsisomeri med fx.


Svar #4
09. juni 2019 af kawsa

det er blot Sammenhængen mellem kogepunktet og isomeri med nogle eksempler mangler sådan to eksempler


Svar #5
09. juni 2019 af kawsa

det er blot sammenhængen mellem kogepunkt og isomeri med to eksempler :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juni 2019 af Heptan

Ok så behøver du ikke funktionsisomeri


Skriv et svar til: carbonhydrider

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.