Biologi

Eksamensspørgsmål - ukendt bilag

09. juni 2019 af akuthjælp - Niveau: C-niveau

Hej! Til eksamen får jeg et ukendt bilag til følgende spørgsmål: 


• Hvor stor en del af energien fra fotosyntesen bruges til græssets tilvækst?
• Hvor stor en del af tyrens optagede føde bruges til tilvækst?
• Hvad bruges resten til?

Nogle som evt. kan hjælpe mig på rette vej, når vi ved at det handler om en tyr og dens energiproduktion? Evt. en figur der ligner? eller bare en forklaring?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2019 af ringstedLC

"Resten" bruges til opret-/vedligeholdelse. Organismer vokser til deres genetisk bestemte størrelser. Men imens de vokser, kræver systemet en vis energi til opretholdelse af livsfunktionerne. Græsset skal fx sætte frø, pumpe næring op fra rodnettet og respirerer om natten.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. juni 2019 af gerthansen

Som #1 siger, har alt et "hvile stofskifte" kan men vel kalde det. For mænd er det ca. 2500 kcal og kvinder 2000, man kunne vel også godt forestille sig planter og andre dyr har noget lignende, dog med andre værdier alt efter størrelse. Den energi bliver jo så brugt til at holde de basale funktioner i gang, som er at dit hjerte slår, dine lunger bevæger, produktion af nye celler og stort set alle processer i kroppen.

Hvis jeg ikke husker forkert fra min tid i gym, så tror jeg kun at planter bruger ca. 10% på tilvækst, ved dog ikke om dette er ens for alle slags planter, men tvivler stærkt, men tænker at noget i den boldgade ikke lyder urimeligt.

Den med tyren må du google dig til eller finde det i din bog eller noget lignende, det er omtrænt lige så hurtigt som hvis jeg gør det.

Får man mere energi end man har brug for, vil dette blive lagret i kroppen som energi, eller til vækst (selvom dette i princippet er det samme). Fx når du intager sukker, så tager din krop det nødvendige, mens resten bliver lagret som glykogen, og bliver dette ikke brugt så bliver det vidst lavet om til fedt.


Skriv et svar til: Eksamensspørgsmål - ukendt bilag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.