Fysik

Bevis for bremselængde

23. juni 2019 af Mads256 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har lidt problemer med at formulere dette spørgsmål som jeg skal til eksamen i. Jeg skal bevise hvorfor at bremselængde bliver 4 gange så lang for hver gang éns hastighed bliver dobbelt så høj. Jeg tror at jeg skal bruge formlen for kinetisk energi: Ekin = ½mv^2, hvor at, f.eks. hvis nu m (masse) bare var 1. Så jeg har en hastigved v på 2 sådan at Ekin bliver ½ * 1 * 2^2 = 2. Nu fordobler jeg så min hastighed til 4 (fra 2 til 4), sådan at nu bliver Ekin = ½ * 1 * 4^2 = 8. Mit resultat er nu fire gange større end før (fra 2 til 8). Er dette en god nok forklaring for at bevise hvorfor at bremselængde bliver 4 gange længere for hver gang hastigheden fordobles, eller har I en bedre måde at bevise det?

Tak på forhånd :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2019 af mathon

\small \small \small \small \small \small \begin{array}{llllll} \textup{N\aa r et k\o ret\o j bringes til standsning, skal der udf\o res et bremsearbejde,}\\ \textup{hvis st\o rrelse er lig med k\o ret\o jets kinetiske energi:}\\\\ \begin{array}{lllllllllll} &&B\cdot s_o=\frac{1}{2}\cdot m\cdot v^2\qquad B\textup{ er den \textbf{konstante} maksimale bremsekraft}\\\\ && s_o=\frac{m}{2\cdot B}\cdot v^2\\\\ && s_o=k\cdot v^2\\\\ \textup{\ae ndres farten }\\ \textup{til 2v haves:}\\ && s=k\cdot\left ( 2v \right )^2=k\cdot 4v^2=4\cdot \left ( k\cdot v^2 \right )\\\\ && s=4\cdot s_o \end{array} \end{array}


Skriv et svar til: Bevis for bremselængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.