Samfundsfag

Valget 2019 - Regering med eller uden flertal?

23. juni 2019 af DenGrundigeStudent - Niveau: C-niveau

Jeg skærer ind til benet og her kommer mit spørgsmål.
Hvordan er det muligt at danne en regering uden et flertal... f.eks da Venstre var i regering med sig selv i 2015. Er det ikke sådan at man skal have sammenlagt 90 mandater for at danne regering?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2019 af Verittas (Slettet)

Som jeg forstå, så har vi i Danmark negativ parlamentarisme, hvilket betyder, at man ikke behøver at have et flertal for at danne en regering. Man må bare ikke have et flertal imod sig, og det er vist her støttepartierne spiller ind. I den daværende regering, der var venstre, liberal alliance og konservative i regeringen, og man have dansk folkeparti som støtteparti. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juni 2019 af ringstedLC

#1: Netop. Og det er derfor, at nye MF'er allerede den første dag skal lære "Folketinget's 1. lov om parlamentarisme": "Man skal kunne tælle til 90". Underforstået ellers kan man komme i mindretal. Men det er altså ikke 90 "venner", men derimod "fjender" som skal tælles.

I 2015 fik vi, som #0 skriver, en ren V-regering, VLAK regeringen dannedes ultimo 2016 med DF som støtteparti.


Skriv et svar til: Valget 2019 - Regering med eller uden flertal?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.