Kemi

Metaller

03. august 2019 af Signekas - Niveau: C-niveau

Jeg har fået en disposition hvor jeg skal fotælle om densitet, masse og volume. Hvilket jeg også sagtens kan, men jeg skal så inde under dette komme ind på det periodiske systems største gruppe, nemlig metaller. 

Er der en som har en idé til hvordan jeg kan gøre dette?  Hvordan kommer jeg ind på metaller ift. densitet, masse og volume?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. august 2019 af BlopBlip

Nu ved jeg ikke vildt meget om dit pensum når det er kemi på C, men der er forskellige former for metaller så som alkalimetalller, jordalkalimetaller, overgansmetaller osv.

Metallerne har forskellig densitet og dermed forskellig masse i forhold til volumen. Du kan komme ind på de populære metaller som jern og nikkel osv. og relatere deres masse i forhold til hinanden. Hvis du har haft lidt om radioaktivitet kan du perspektivere til dette og sige f.eks. at bly som er et af de metaller med højst densitet og derfor absorberer mere stråling i forhold til aluminium som er et relativit let metal.
Du kan også sammenligne deres smelte punkter f.eks. er kviksølv flydende ved stuetemp. hvor jern er fast og har et meget højere smelte punkt.

Se evt. det online periodiske system på: ptable.com


Skriv et svar til: Metaller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.