Kemi

Hjælp navngivning

03. august 2019 af Lara45 - Niveau: B-niveau

Er der nogle, der kan har gode måder til navngivning? Jeg er ikke intresseret i svar, men hvordan kan jeg komme frem til det systematiske navn for nedenstående molekyle? 

Hvad er det systematiske navn (IUPAC) for molekylet CH3CH2COOCH3?

Håber der er en, der kan forklare mig det trin for trin

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. august 2019 af Soeffi

#0. 

Du deler stoffet op efter andet O: CH3CH2COOCH3 → CH3CH2COO + -CH3

Du sætter et minus på det første: CH3CH2COO- og får syreresten propanoat. Radikalet -CH3 hedder methyl.

Du bytter om på rækkefølgen og får navnet: methylpropanoat.


Svar #2
03. august 2019 af Lara45

#1 Tak for forklaringen, men kan man gøre det på den måde hver gang?

Jeg har lidt svært ved at komme frem til navnet på CH3CH2COO-, altså fx. her propanat. Er der en huskeregel for dette?


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. august 2019 af mathon

                  \small CH_3CH_2\overset{\overset{O}{||}}{C}OH\; \; +\; \; HOCH_3\; \; \longrightarrow \; \; CH_3CH_2\overset{\overset{O}{||}}{C}-O-CH_3\; \; +\; \; H_2O

                 \small \small \small \small \begin{array}{|l|c|l|} &CH_3CH_2\overset{\overset{O}{||}}{C}-O-CH_3&\qquad \qquad\quad\ \textup{ester}\\ \hline \textup{IUPAC}&\textup{methylpropionat}&\textup{selv om der ikke er tale om et salt}\\ \hline \textup{tidligere}&\textup{propansyremethylester}&\textup{stadig anvendt "i det skjulte"}\\ \hline \end{array}


Skriv et svar til: Hjælp navngivning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.