Matematik

hjælp til forklaring og forståelse af matematik opgave

09. august 2019 af maria2016 - Niveau: 7. klasse

Hej, jeg vil gerne have hjælp og forklaring til 2 matematik opgaver. Jeg har også vedhæftet opgaven.

I opgave 1 punkt a står der: find ud af hvad der skal stå i de to manglende felter.

Jeg har fundet ud af, at der i første felt skal stå 1. Men kan ikke forstå og finde ud af hvordan man løser felt 

Jeg vil gerne have hjælp til punkt b og c, da jeg ikke forstår den.

Opgave 2 som jeg har vedhæftet ved jeg ikke hvordan jeg skal løse.

Håber I kan give en forklaring og hjælp til hvordan jeg kan lave opgaverne

                                                                           


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

For 7.b lægger du brøkerne sammen. Summen af alle brøkerne, inklusiv den, der mangler, skal være 1.

b og c: Se på de udregninger, du har lavet for at lægge brøkerne sammen. Det skulle give dig en idé om svaret.

2. Denne opgave kan jeg heller ikke løse ud fra de givne oplysninger. Der står intet, der fortæller noget om de to elever. Har du nogle oplysninger om eleverne eller klasserne ud over dem, du har vedhæftet?


Svar #2
10. august 2019 af maria2016

I opgave 1 a, har jeg gjort som du sagde lagt alle brøkerne sammen, men hvorfor skal den give 1? Forstår ikke rigtig? Og hvordan kan man ellers regne den ud uden brug af lommeregner. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal løse og fostå b og c. Kan du forklare lidt dybere :)

Jeg har vedhæftet opgave 2, hvor der er et billede af Sara og Eskild som diskutere. Hvordan kan man afgøre hvilken klasse de går i?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

I 1 b er der angivet, hvor store dele afklassen, der hører til hver gruppe. Ialt må det så være hele klassen, dvs. 1. Når du skal lægge brøker sammen med papir og blyant, skal brøkerne have samme nævner, før du kan lægge sammen. Du er derfor nødt til at finde en fællesnævner og så forlænge brøkerne, så de alle får denne nævner. Så kan du lægge tællerne sammen. Det behøver du ikke i 1 a.

Bemærk, at i 1 a er det antallet, mens i 1 b er det brøkdelen af klassen. Du har ikke lagt brøker sammen i 1 a, men antal. det skulle hjælpe dig til at finde ud af, hvem, der gå i hvilken klasse.


Skriv et svar til: hjælp til forklaring og forståelse af matematik opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.