Matematik

Integralregning

31. august 2019 af Lei20 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg har et spørgsmål.

Når jeg skal angive stamfunktioner for en funktion eksempelvis, hvis jeg blev bedt om at angive stamfunktionen for f(x) = e^x er stamfunktionen så F(x) = e^x eller F(x) = e^x + k  ????


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Hvis du bliver bedt om at angive én stamfunktion, kan du bruge e^x. Hvis du skal angive alle, er det e^x+k.

hvis du skal angive den stamfunktion, der opfylder en bestemt betingelse,f.eks. F(0) = 5, benytter du e^x+k og finder derefter den værdi, k skal have for at betingelsen er opfyldt.

Skal du angive "Stamfunktionen", altså bestemt form, er svaret: "Det kan ikke lade sig gøre". Der er jo uendeligt mange stamfunktioner.


Svar #2
31. august 2019 af Lei20 (Slettet)

Opgaven siger: Find tabellen over stamfunktioner i formelsamlingen og angiv stamfunktioner for nedenstående funktioner

Vil det så være F(x) = e^x + k ??? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. august 2019 af Dennis329324

Det kommer an på antal løsninger. Hvis du bliver bedt om en partikulær løsningen, så skal den gå igennem et punkt, som der ved regel altid er beskrevet. Hvis ikke, så skal du bruge angive alle løsninger, hvor du så bare skal bruge en arbitrær integrationskonstant som du kalder k eller c. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det vil være det, der står i tabellen. Jeg vil tro, der står F(x) = e^x+k.


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. august 2019 af mathon

                \small \begin{array}{lllll} \textup{stamfunktion\textbf{{\color{Red} er}}}\\ \textup{til }f(x)=e^x \textup{ er }&F_k=e^x +k \end{array}


Skriv et svar til: Integralregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.