Studievalg og videregående studie

Er det lovligt?

31. august 2019 af Fatima2904

Hej jeg er igang med 2.år HF, og ville spørge om, man stadig har en fuld HF, hvis man ikke tager en fagpakke. Jeg har senere på året valgt den forkerte fagpakke, som ikke kan bidrage til, hvad jeg vil vælge efterfølgende. 

Altså jeg går på gymnasiet, og vil kun op i de obligatoriske fag, som er : Dansk A, Engelsk B, Historie B, Religion C, Samfundsfag C, Matematik C, Kemi C, Geografi C og Biologi C. 

Er det muligt at fravælge sin fagpakke, eller indgår det med i en fuld HF?

Med fagpakken skal jeg op i 3 flere eksamner, som jeg jo helst vil undgå, da jeg vil fokusere på de obligatoriske fag. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2019 af mettemettemette

Det er ikke nok at tage obligatoriske fag for at få en fuld HF. Jeg ved ikke om du skal have en fagpakke, men ihvertfald skal du have nogle valgfag på B-niveau for at bestå.


Svar #2
31. august 2019 af Fatima2904

Er det nok, med et løft fra c til b samt et nyt fag på c? Fx. biologi B og psykologi C


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. august 2019 af JulianX

Ja, med mindre du skal læse videre på universitetet. Så skal du have overbygning med flere fag. 2 ekstra B-A eller 1 B-A + 1 ekstra C-B eller 1 ekstra B-A + 1 ekstra 0-B.

Brugbart svar (0)

Svar #4
01. september 2019 af Yllom1412

#2
Er det nok, med et løft fra c til b samt et nyt fag på c? Fx. biologi B og psykologi C

Ud over de obligatoriske fag, skal du have i alt have min. 325 timer, bestående af en fagpakke + valgfag, for at få en fuld HF uden overbygning.
Det betyder, at hvis du vælger en fagpakke der indeholder et c-b fag (125 timer) og et nyt c-fag (75 timer) så mangler du valgfag for min. 125 timer.
Det svarer til endnu et løft c-b eller 2 nye c-fag.

Og som #3 skriver. hvid du skal på uni, så kræver det det en overbygning som indebærer ekstra 250 timer.

Du kan se timetal og eksempler på fagpakker, på linket her:
https://www.danskegymnasier.dk/wp-content/uploads/2016/08/Hf-uddannelsen-Timetal-og-Eksempler-August-2016.pdf





Brugbart svar (0)

Svar #5
31. oktober 2019 af hvisjegskriverherharjegbrugforhjælp

bare gør det. Det mit motto - kærlighed fra fyn


Skriv et svar til: Er det lovligt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.