Fysik

solenergi

02. september 2019 af Rador (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har virkelig brug for hjælp til nogle spørgsmål, som jeg ikke selv kan besvare. Håber i kan hjælpe mig med at få dem besvaret :)

til den første opg. ved jeg ikke hvordan jeg skal opstille formlen eller generelt regne den ud. 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. september 2019 af Eksperimentalfysikeren

Effekten i W er den energi, der omsættes pr sekund, så 1W = 1J/s.

Der er fejl i opgaven. Det kan være, at der eren forudsætning, der ikke er medtaget. Et antal W pr kvadratmeter kan ikke blive til et antal GJ pr år. Hvor blev kvadratmetrene af?.

Hvis vi går ud fra, at det skal være GJ/m2, kan du finde resultatet ved at starte med at gange med 60s/min (indsæt selv den opgivne effekt pr kvadratmeter): 1W = 1J/s = 60 J/min = ...J/time = ...J/døgn = ...J/år (regn med 365,25 døgn pr år). Jeg får ikke samme resultat som i udklippet. Jeg har regnet det i et regneark, så jeg er ret sikker på mit resultat. Jeg tror, der er tabt et ciffer i udklippet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. september 2019 af Sveppalyf

b)

De 1362 W/m2 stemmer med den solindstrålingen man har på en flade der er placeret udenfor Jordens atmosfære og som vender vinkelret på solstrålingen.

Hvis man har flade nede på jordoverfladen, så vil en del af solstrålingen blive absorberet i atmosfæren. Der vil desuden også være skyer på himlen af og til i løbet af et år, og så vil det jo også være nat halvdelen af tiden. Sollyset vil heller ikke ramme vinkelret ned på fladen (i hvert fald ikke hele tiden), dette bevirker også at effekten pr. m2 vil være mindre. Dette er forsøgt illustreret med denne figur:

Alt dette betyder at den gennemsnitlige stråling pr. m2 på en flade nede på Jorden vil være langt mindre end de 1362 W/m2.


Skriv et svar til: solenergi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.