Kemi

fældningsreaktion/opløsninger og ionreaktionsskemaer

04. september 2019 af maria362 - Niveau: C-niveau

Kan nogle hjælpe med disse opgaver? 

Jeg har brugt et skema for at se hvilke opløsninger der var tung/lettopløselige, men må vidst konstantere at disse opløsninger skaber for meget forvirring.

Jeg har ikke før lavet et reaktionsskema, og er derfor meget i tvivl om hvordan at man gør.

Tak for jeres tid, billede af opgaven er vedhæftet (jeg kan desværre ikke finde ud af at vedhæfte det så I automatisk kan se det) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. september 2019 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. september 2019 af mathon

\small \begin{array}{llll} \textup{F\ae ldning:}\\ &\textup{glas 2:}&3\, AgNO_3\, _{\textit{(aq)}}\; +\; K_3PO_4\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; Ag_3PO_4\, _{\textit{(s)}}\; +\; 3\, KNO_3\, _{\textit{(aq)}} \end{array}


Svar #3
05. september 2019 af maria362

#2

\small \begin{array}{llll} \textup{F\ae ldning:}\\ &\textup{glas 2:}&3\, AgNO_3\, _{\textit{(aq)}}\; +\; K_3PO_4\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; Ag_3PO_4\, _{\textit{(s)}}\; +\; 3\, KNO_3\, _{\textit{(aq)}} \end{array}

tak. jeg ved at jeg skal gøre brug af skemaet, men hvordan finder jeg ud af om de opløsninger sammen er tungt/letopløselige?


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. september 2019 af GadertX

#3 - det kan du finde ud af, ved at bruge tabel 8 på s. 43 fra basiskemi C, som der står i vejledningen :D


Svar #5
05. september 2019 af maria362

#4

#3 - det kan du finde ud af, ved at bruge tabel 8 på s. 43 fra basiskemi C, som der står i vejledningen :D

det ved jeg godt, men jeg har ikke haft dette fag i mange år, så jeg ved heller ikke hvordan man lige opstiller opløsningerne som mathon gjorde


Svar #6
05. september 2019 af maria362

#2

\small \begin{array}{llll} \textup{F\ae ldning:}\\ &\textup{glas 2:}&3\, AgNO_3\, _{\textit{(aq)}}\; +\; K_3PO_4\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; Ag_3PO_4\, _{\textit{(s)}}\; +\; 3\, KNO_3\, _{\textit{(aq)}} \end{array}

kan du muligvis forklare hvordan man opstiller opløsningerne på denne måde. Jeg har nemlig forstået alt det andet, dog ikke lige det 


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. september 2019 af GadertX

#5 Men der står allerede i bogen på s. 43, hvordan tabellen skal bruges, og der bliver fremsat en del eksempler for at anskueliggøre metoden. Prøv at gå tilbage til bogen og se efter.


Svar #8
05. september 2019 af maria362

#7

#5 Men der står allerede i bogen på s. 43, hvordan tabellen skal bruges, og der bliver fremsat en del eksempler for at anskueliggøre metoden. Prøv at gå tilbage til bogen og se efter.

jeg er helt med på hvordan tabellen skal bruges, dog kan jeg ikke finde ud af at opstille opløsningerne som mathon så fint har gjort det


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. september 2019 af GadertX

#8 jeg tror, vi taler forbi hinanden. Du skal jo derfor du skal bruge tabellen, altså for at finde ud af, hvilke ioner der går sammen og danner et tungtopløseligt salt. Når du har den forudviden, kan du nemt sætte to og to sammen.


Svar #10
05. september 2019 af maria362

#9

#8 jeg tror, vi taler forbi hinanden. Du skal jo derfor du skal bruge tabellen, altså for at finde ud af, hvilke ioner der går sammen og danner et tungtopløseligt salt. Når du har den forudviden, kan du nemt sætte to og to sammen.

jeg er helt med nu! mange tal :)


Skriv et svar til: fældningsreaktion/opløsninger og ionreaktionsskemaer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.