Kemi

Iltmangel på rumstation

06. september 2019 af forvirretstudent - Niveau: A-niveau

I har ikke mere ilt tilbage på jeres rumstation. Du er ikke klar til at dø, men Vladimir ser dig roligt i øjnene og fortæller, at han har en plan. Han finder en spand med vand, to sugerør og en flaske afløbsrens frem fra depotet.

Hvad er Vladimirs plan?

Hvordan løser jeg den her opgave?


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. september 2019 af Sveppalyf

Mon ikke han vil forsøge at skaffe noget ilt ved hjælp af elektrolyse?

https://www.experimentarium.dk/klima/forsoeg-med-elektrolyse/

Afløbsrenset (natriumhydroxid) er til at gøre vandet elektrisk ledende. Sugerørene skal på en eller anden måde bruges til at opfange ilten og brinten fra de to elektroder.


Svar #2
06. september 2019 af forvirretstudent

Luftens indhold på rumstationen minder meget om den på jorden og består af 0,782496 bar dinitrogen 0,210672 bar dioxygen og 0,010032 bar argon. Trykket er 1,0032 bar, det totale volumen af rumstationen er 50.000 L og temperaturen er 18 °C.

Dig og din russiske medastronaut Vladimir trækker begge vejret og I danner derved hver 75 mmol CO2 i minuttet. Det kritiske er, at hvis partialtrykket af CO2 overstiger 0,10 bar vil det have dødelige konsekvenser.

Hvordan finder jeg ud af hvor lang tid vi har tilbage at leve i?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. september 2019 af Sveppalyf

Idealgasligningen for kompenent i:

piV = niRT   <=>

ni = piV/(RT)

Så det kritiske CO2-partialtryk svarer til en stofmængde på

nCO2,kritisk = 0,10 bar * 50.000 L / ( 0,08314 L*bar/(mol*K) * 291K) = 206,665 mol

Så hvis I tilsammen udleder 150 mmol/minut, vil det kritiske niveau blive nået efter

206,665 mol / 0,150mol/min = 1378 min ≈ 23 timer


Skriv et svar til: Iltmangel på rumstation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.