Kemi

cyclohexanediol

08. september 2019 af guadalupee - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg er gået i stå med en opgave, hvor man skal lave en redoxreaktion af, at man har kaliumpermanganat, som oxidere cyclohexen, og derved har jeg fået følgende

MnO4 - + C6H10 -> MnO2 + C6H12O2

problemet ligger bare de to hydrogen i cyclohexanediol, hvor kommer de fra, set i forhold til, at der på den anden side kun har 10 og den anden har 12, specielt når der er tale om en oxidation


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2019 af Soeffi

#0. MnO4- (aq)+ C6H10 (ikke aq) → MnO2 (s) + C6H12O(muligvis aq)

Reaktionen er mystisk af den grund, at kaliumpermanganat er vandopløseligt, mens cyclohexen ikke er! Hvordan kan de reagere?

Du er nød til at sige om reaktionen foregår i vandigt surt miljø eller noget andet.


Svar #2
08. september 2019 af guadalupee

Hej, det er mig selv, som har prøvet at stille en reaktion op, hvor der i min opgave står at kaliumpermanganat oxidere cyclohexen, og på den måde vil man kunne danne 2 hydroxgrupper og MnO2, men jeg er bare forvirret over, hvad der sker med resten af carbonhydriderne, hvis der kun dannes 2 hydroxgrupper og MnO2


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. september 2019 af mathon

            \small \overset{\mathbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Red} -\frac{5}{3}}}}{C}_6H_{10}\; \longrightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Blue} +4}}}{Mn}O_2\; +\; \overset{\mathbf{{\color{Red} -\frac{4}{3}}}}{C}_6H_{10}(OH)_2

\small \begin{array}{lcccl} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ Mn&&3&2\\ C&\frac{1}{3}&&18&\textup{da C \o ønskes i multipla af 6} \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

            \small 2\, Mn{O_4}^-\; +\;3\, C_6H_{10}\; \longrightarrow \;2\, MnO_2\; +\;3\, C_6H_{10}(OH)_2

\textup{afstemning af ladning:}

            \small 2\, Mn{O_4}^-\; +\;3\, C_6H_{10}\; +\; 2H^+\; \longrightarrow \;2\, MnO_2\; +\;3\, C_6H_{10}(OH)_2\\\\

\textup{afstemning af hydrogen:}

            \small 2\, Mn{O_4}^-\; +\;3\, C_6H_{10}\; +\; 2H^+\; +\; 2H_2O\; \longrightarrow \;2\, MnO_2\; +\;3\, C_6H_{10}(OH)_2\\\\

\textup{oxygen stemmer}


Skriv et svar til: cyclohexanediol

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.