Matematik

Varians og statistik

08. september 2019 af Trojanskhest - Niveau: A-niveau

Hey klogehoveder 

jeg har følgende opgave som sige: 

En nyansat på en møtrikfabrik får stillet den opgave, at han skal sørge for at få ændret produktionen af møtrikker ift. deres vægt, således at spredningen af vægten for alle møtrikkerne giver præcis 4. Middeltallet skal stadig være det samme. Dette har manageren nemlig fundet ud af giver den største sandsynlig for et stort overskud. Nedenunder ses den nuværende fordeling for produktionen af møtrikker ift. deres vægt.
Den nyansatte er dog meget doven, og gider ikke ændre produktionen på mere end to af møtrikkerne. Han vælger møtrikkerne på 24 g og 32 g. 
Hvad er summen af antal nye møtrikker med vægten 24 g og 32 g, som den nyansatte producerer, for at opfylde hans managers ønske?

jeg har mildest talt prøvet at løse opgaven i nu 2 timer og kan ikke komme frem til et fornuftigt svar 

please hjælp 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. september 2019 af peter lind

Din beskrivelse er noget uklar og det er tabellen også. Hyppighed er det antal møtrikker elle hvad? Det er en usædvanlig måde at kalde det hyppighed.

Så er resultatet jo bare 700+1600

Kom med hele opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. september 2019 af AMelev

Hvad får du middelværdiog spredning til for den angivne vægtfordeling?


Svar #4
08. september 2019 af Trojanskhest

#2

Din beskrivelse er noget uklar og det er tabellen også. Hyppighed er det antal møtrikker elle hvad? Det er en usædvanlig måde at kalde det hyppighed.

Så er resultatet jo bare 700+1600

Kom med hele opgaven

Det er hele opgaven 


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. september 2019 af peter lind

Det lyder usandsyligt. Under alle omstændigheder kan jeg ikke hjælpe dig yderligere uden mere information


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. september 2019 af AMelev

Hvis jeg har forstået præmisserne rigtigt, så øges produktionen af 32g møtrikkerne med x og af 24g med y, dvs. totalproduktionen n øges med x + y, så gennemsnittet m er uændret, men spredningen ændres til 4, dvs. variansen ændres til 16.
Beregn gennemsnit og varians med de nye hyppigheder og løs ligningerne gennemsnit = m og varians = 16 mht. x og y.


Skriv et svar til: Varians og statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.