Dansk

Tematikker og motiver

23. september 2019 af Klarahimerisk - Niveau: C-niveau

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad foreskellen på tematikker og motiver er?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. september 2019 af KageSpiseren


Tematik: sammenhæng af (beslægtede) temaer; behandling eller udvikling af et tema

Motiver: synlig og genkendelig afbildning af en helhed af figurer og former
 


Svar #2
23. september 2019 af Klarahimerisk

Okay tak for svaret, men kan man f.eks. sige at motivet foregår på slottet? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. september 2019 af KageSpiseren

Det kan man godt.


Svar #4
23. september 2019 af Klarahimerisk

Okay tusind tak for hjælpen!!


Svar #5
23. september 2019 af Klarahimerisk

Men jeg har lige spurgt nogen og de siger det har noget med bevægelser at gøre? er det, det samme som jeg sagde lige før med stedte?


Brugbart svar (1)

Svar #6
23. september 2019 af MaiiDevon

Et motiv kan vel også være et budskab/en årsag. Teksten kan have et tema fx uligheden mellem socialklasserne. Endvidere kan teksten have et budskab på baggrund af dette fx, at klasseforskel er dårligt. Motivet kan så være, at forfatteren selv er opvokset i arbejderklassen og at han derfor ønsker, at læseren sympatiserer med denne socialklasse. 

Det var bl.a. det, som jeg analyserede mig frem til i Martin Nexø´s Lønningsdag (En idyl).


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. september 2019 af KageSpiseren

#5

Men jeg har lige spurgt nogen og de siger det har noget med bevægelser at gøre? er det, det samme som jeg sagde lige før med stedte?

Tror når du siger bevægelse er det mere som handlinger ikke sandt?


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. september 2019 af KageSpiseren

#6

Et motiv kan vel også være et budskab/en årsag. Teksten kan have et tema fx uligheden mellem socialklasserne. Endvidere kan teksten have et budskab på baggrund af dette fx, at klasseforskel er dårligt. Motivet kan så være, at forfatteren selv er opvokset i arbejderklassen og at han derfor ønsker, at læseren sympatiserer med denne socialklasse. 

Det var bl.a. det, som jeg analyserede mig frem til i Martin Nexø´s Lønningsdag (En idyl).

Kig på MaiiDevons.


Svar #9
23. september 2019 af Klarahimerisk

Okay tusind tak for hjælpne


Brugbart svar (1)

Svar #10
23. september 2019 af Stygotius

Et motiv "foregår"  ikke.

Det gør en handling.eller en ændring.

Temaet er de generelle drivkræfter eller menneskelige spændinger som ligge en handlin eller enrække handlinger.

Motivet er det konkretiserede udslag af temaet. Hvis f.eks. en ung mand slår sin far ihjel, er temaet "fadermord", men motivet er hævn, eller jealousi el. lign.

På latin (og i juraen) er motiv ((af "moveo" = jeg bevæger mig) bevægelse, dvs. motiv, drivkraft, årsag.


Svar #11
23. september 2019 af Klarahimerisk

Nåårrr tak igen


Skriv et svar til: Tematikker og motiver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.