Dansk

stilistiske virkemidler i klods hans

27. september 2019 af KageSpiseren - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg igang med analyse af Klods Hans og vil gerne vide hvad "stilistiske virkemidler" er. 

Vil være rart med en helt basal forklaring.

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. september 2019 af Audioholic

Når man analyserer en tekst er det en god idé at nævne nogle stilistiske virkemidler samt diskutere betydningen, forklare hvorfor forfatteren har brugt netop disse, og hvilken virkning de har på læseren.

Hér har du en liste med stilistiske virkemidler:

Allegori: Billedlig fortælling – f.eks. Jesu lignelser
Anafor: Gentagelse af det eller de første ord i flere sætninger eller led.
Appelerende bydeform: Ofte til den elskede eller en guddom – f.eks: “min elskede, hør min bøn!”.
Besjæling: Døde ting får menneskelige egenskaber – f.eks. at græsset sang eller at stenene græd.
Citat: Direkte eller indirekte anvendelse af anden tekst eller udsagn.
Eufemisme: Formildende eller forskønnende omskrivning.
Fortrolige henvendelser: Læserhenvendelse, ved f.eks. jeg, vi, du..
Gentagelse: Skaber stemning og fastholder læseren på en bestemt synsvinkel.
Gåseøjne: Omkring ord med anden betyning, tvetydigt.
Historisk præsens: Man bruger nutidsformer, selv om det er sket – for at gøre det spændende.
Hyperbolsk: Overdrivelse
Indforståethed: Lader som om læserens og fortællerends standpunkt er ens – f.eks.: “som vi jo alle ved..”
Ironi: Der siges mindre, noget andet eller det modsatte. Hænger også lidt sammen med under- og overdrivelser.
Kliché: Forslidt ordvalg, død metafor – f.eks. “Nu træder du ind i de voksnes rækker..”
Kontrast: Modsætninger mellem ord, situationer, personer, motiver og temaer.
Litotisk: Underdrivelse
Metafor: Billedligt udtryk, hvor man erstatter selve sagen med et billede – f.eks. “straks koger blodet mig i hovedet”
Modsætninger: Kan være kontrastfyldte eller paradoksale.
Ordsprog: En fast vending, der udtrykker en leveregel eller erfaring, som man kan lære af
Parallele sætninger: Sætninger, der indholdsmæssigt er ens.
Pastiche: Efterligning af en kunstners eller kunstretnings stil.
Personifikation: Abstrakte ting får menneskelige egenskaber – f.eks. “døden slæbte sig af sted”.
Replik: Direkte, indirekte og dækket direkte tale.
Retoriske spørgsmål: Spørgsmål, som man ikke forventer svar på.
Sammenligning: Sammenligning mellem noget reelt og noget billedligt – f.eks. “Han kyssede med en energi som en roeknuser”.
Symboler: Noget der repræsenterer noget andet – f.eks. Duen symboliserer fred eller som uglen der symboliserer klogskab.
Synæstesi: En association fra et sanseområde overføres til et andet.
Udråb: Ord med koncentreret betydning, der giver indtryk af øjeblikkelighed.


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. september 2019 af Stygotius

En metafor er et udtryk , taget fra ét område og brugt  på et andet.

eks.  "Skilsmissen slog ham helt ud"  (om psykologi, -taget fra boksningens område).

eller "Han skød på mål"  (fra militærets område, brugt om en sport).

Sammenligning er blot en sammenligning. Den består altid af ordet "som".

"Min elskede er en rose" er en metafor.  "Min elskede er som en rose" er en sammenliigning (simile).

Gåseøjne (anførselstegn) bruges også for at angive direkte tale eller et ord som skribenten forholder sig ironisk til eller som ikke bruges i sin normale betydning. 

En underdrivelse hedder en "litote"

NB. "appellerende" - parallelle"


Svar #3
29. september 2019 af KageSpiseren

Så det muligt at en af de stilistiske virkemidler i Klods Hans kan være kontrast?


Skriv et svar til: stilistiske virkemidler i klods hans

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.