Kemi

Zinkhydroxid

04. oktober 2019 af hellokitty3 - Niveau: Universitet/Videregående
Hej jeg skal forklar hvorfor ændring i pH er forskellige ved tilsætning af syre til zinkhydroxid i forhold til vand. Og derefter skal jeg forklar hvorfor der ses forskellige pH ændring ved tilsætning af base til zinkhydroxid i forhold til vand?

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2019 af Sveppalyf

Jeg synes opgaven er uklar. pH-værdi er kun defineret for en vandig opløsning. Man kan ikke tale om pH-værdien af zinkhydroxid. Er der tale om en vandig opløsning af zinkhydroxid?


Svar #2
04. oktober 2019 af hellokitty3

Opgaven er vedhæftet

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. oktober 2019 af Sveppalyf

Når du hælder syre ned i et reagensglas med rent vand, så sker der et eller andet fald i pH-værdien.

Når du hælder en tilsvarende mængde syre ned i et reagensglas med vand hvor der ligger noget zinkhydroxid som bundfald, så vil syren reagere med bundfaldet og blive neutraliseret. Derfor vil der ikke ske den samme ændring i pH-værdien som før.

På samme måde ved tilsætning af en base. Her vil du heller ikke opleve den samme forøgning af pH-værdien i glasset med zinkhydroxid-bundfald som i glasset med rent vand. Igen fordi basen bliver neutraliseret af bundfaldet.

Forsøget viser så at zinkhydroxid både kan neutralisere en syre og en base. Altså er det en amfolyt.


Svar #4
04. oktober 2019 af hellokitty3

Men hvorfor kan den det altså både reagerer som en base og en syre? :)

Brugbart svar (1)

Svar #5
04. oktober 2019 af Sveppalyf

Reaktionen med saltsyre (hvor zinkhydroxid fungerer som base):

Zn(OH)2 + 2 HCL → ZnCl2 + 2 H2O

Reaktionen med natriumhydroxid (hvor zinkhydroxid fungerer som syre):

Zn(OH)2 + 2 OH- → [Zn(OH)4]2-


Svar #6
04. oktober 2019 af hellokitty3

Men hvorfor har den den egenskab at den både kan reagerer som syre og base?


Brugbart svar (1)

Svar #7
04. oktober 2019 af Sveppalyf

Sådan er der mange stoffer der er. Nogle stoffer er kun syrer, andre kun baser, nogle er begge dele og andre er ingen af delene.

Vand kan også både være en syre og en base.

Vands autoprotolyse:

H2O + H2O ⇔ H3O+ + OH-

Det ene vandmolekyle virker som en syre og afgiver en H+-ion. Det andet vandmolekyle virker som en base og optager H+-ionen.


Svar #8
04. oktober 2019 af hellokitty3

Mange tak lige en sidst ting kan du hjælpe mig med dette også jeg har skrevet mit spg. i tråden :)

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1913311


Skriv et svar til: Zinkhydroxid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.