Biologi

Biologi - Døgnvariation i ilt om sommeren

06. oktober 2019 af ihy - Niveau: C-niveau

Hej jeg skal kunne forklare denne figur, som viser døgnvariationen i ilt om sommeren for mange og få planter i søen. Jeg ved at der sker fotosyntese om dagen, og respirationen foregår døgnet rundt. Men jeg forstår bare ikke sammenhængen set ift. denne figur. Kan nogen venligst forklare mig dette. Tak.

Vedhæftet fil: 059.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2019 af ringstedLC

Det kunne også være rart med enheder på 2. aksen. Men det ser ud til at maks. er det samme i begge søer og min. er lavere i den tilgroede.

a: Alle planterne kan udnytte lyset og der er rigeligt CO2. Det er en næringsfattig sø.

b: Der er så mange planter, at de enten er ved at blive kvalt (mangel på CO2) eller skygger for         hinanden. Om natten bliver O2 niveauet lavere end i "a" fordi der respireres mere. Det er en         næringsrig sø.


Svar #2
06. oktober 2019 af ihy

Tusind tak for dit svar. det giver god mening :-)


Svar #3
07. oktober 2019 af ihy

Vent jeg er forvirret jeg troede at de krævede ilt og ikke co2 til at respirere?


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. oktober 2019 af ringstedLC

Planter "indånder" COog "udånder" O2, når der er sollys for at opbygge deres celler. De respirerer konstant ved at "indånde" Oog "udånde" CO2 ligesom dyr, men netto danner de mere O2 end CO2, navnlig når dagene er lange. Hvis søen betragtes som et lukket system, hvor kun sollys tilføres vil planterne derfor kvæles, ikke af mangel på O2, men på mangel af CO2.


Skriv et svar til: Biologi - Døgnvariation i ilt om sommeren

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.